Vzpomínka na Dakar '86: v Kopřivnici renovují dakarský speciál, našli ho náhodou na internetu

Zatímco moderní vozy značky Tatra právě bojují o čelní místa v rallye Dakar, v samotné automobilce restaurují jeden ze dvou prvních soutěžních speciálů, který vznikl před více než 30 lety.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Speciál Tatra pro rallye Paříž - Dakar 1986 a nový vůz pro Jeana Phillipa | Foto: Michal Polášek

Technici v kopřivnické Tatře rozebrali a zase částečně složili soutěžní nákladní automobil z rally Paříž–Dakar 1986. Mechanici na voze pracují ve stejné hale, kde ho jejich předchůdci před víc než 30 lety postavili. Kromě opravy následků menší nehody součástky víceméně jen prohlížejí.

Renovaci dakarského speciálu má na starosti mechanik prototypové díly Tatra Trucks Petr Gilar. „Vozidlo má zkompletovaný podvozek, doděláváme akorát drobné lakování. Nejpodstatnější asi bude dotvořit vzduchovou soustavu a budeme pokračovat dál s elektrikou a kabinou,“ říká Gilar.

Dakarská Tatra z roku 1986 má už téměř kompletně opravený podvozek | Foto: Michal Polášek

„To auto muselo někdy v průběhu 30 let, kdy sloužilo, dostat dost zásadní a velkou ránu na pravou přední část,“ dodává Radomír Smolka, technický ředitel. „Jak můžete vidět, pravá část je opravdu navařovaná a je poznat, že kus toho rámu byl vyráběn někde podomácku,“ dodává.

Soutěžní speciál po závodě Tatra prodala a Smolka ji až nedávno objevil podle fotek na internetu. Automobilka se s francouzským majitelem domluvila na výměně za moderní auto. Závodní vůz přijel loni do Kopřivnice po vlastní ose. „Kromě jednoho vysypaného ložiska, jednoho poškozeného kola na diferenciálu a ohnuté polonápravy, kterou jsme museli vyměnit, tak všechno šlo zpátky, jen auto prošlo nějakou kontrolou,“ dodává Smolka.

Repasovaný motor z dakarské Tatry z roku 1986 | Foto: Michal Polášek

Dva soutěžní vozy pro Dakar 1986 vznikly menšími úpravami sériových aut. V současnosti vzniká nová dokumentace na nástavbu, která se nedochovala v původním stavu. Speciál musí být hotový nejpozději v květnu, jelikož se má stát hlavním lákadlem rally z Vídně do Kopřivnice k 120. výročí zahájení výroby aut.

Michal Polášek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme