Z Pardubic se šiří petice za zachování praktických škol

Na stovkách základních škol po celé republice koluje v těchto dnech petice proti možnému rušení takzvaných zvláštních škol. Do světa ji nedávno vyslali učitelé z Pardubic. S podpisy pod výzvu, aby systém speciálního školství zůstal zachován ve stávajícím rozsahu, se houfně připojují i rodiče.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Učebna. (Ilustrační foto)

Učebna. (Ilustrační foto) | Foto: Tomáš Adamec

Nápad rozpoutat pomocí petice veřejnou diskuzi se zrodil na Základní škole Prodloužená v Polabinách.

„Petice vzniká proto, že Agentura pro sociální začleňování vytvořila strategii a na jejím základě mají být žáci ze základních škol praktických, to jsou dříve zvláštní školy, začleňováni do normálních tříd základních škol. A my pro to nemáme vůbec připravené podmínky,“ vysvětlila ředitelka školy Jana Smetanová, který je spoluautorka výzvy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Z Pardubic se šiří petice za zachování takzvaných zvláštních škol. Více reportér Ondřej Wolf

Samotnou myšlenku integrace a inkluze ale kantoři nezavrhují. Jen na této sídlištní škole mají osm žáků začleněných do běžných tříd.

„Tady se jedná o žáky, kteří jsou ze sociálně kulturně znevýhodněného prostředí, nemají doma podmínky pro to, aby se vzdělávali v běžných třídách, potřebují speciálního pedagoga, aby se mohli vzdělávat podle svých schopností, aby se něco naučili a mohli potom být uplatněni na trhu práce,“ říká Smetanová.

Stejný názor mají i speciální pedagogové, kteří s těmito žáky pracují. Mezi nimi například Daniela Ročková z Praktické školy Artura Krause v Pardubicích. „Máme tady děti s lehkým mentálním postižením, nejsou tady žádné děti, které by měly intelekt v normě,“ popisuje.

Na petici už zareagoval i ministr školství Josef Dobeš (VV). Ujistil, že plošné rušení praktických a speciálních škol neplánuje.

„Nadále tu budou speciální a praktické školy v úměrné síti a budeme mít ojedinělý projekt speciálních pedagogů, kteří s těmito dětmi umí pracovat. Do hlavního vzdělávacího proudu naopak budu hlídat, aby byly zařazeny všechny děti, které nemají mentální handicap, bez ohledu na to, jestli je to dítě romské nebo neromské,“ uvedl ministr.

Martin Hromádka, Ondřej Wolf Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme