Za sesuv na D8 může podle posudku kamenolom, stát chce po majitelích miliardu

Za sesuv na dálnici D8 může provoz kamenolomu v sousedství dálnice, který byl špatně zabezpečený. Miliardovou škodu bude ministerstvo dopravy vymáhat po jeho majitelích, společnosti Kámen Zbraslav. Uvedl to internetový deník Aktuálně.cz s odvoláním na výsledky posudku, který si nechalo zpracovat ministerstvo. Firma Kámen Zbraslav už od úřadu výzvu k zaplacení dostala, podle právního zástupce společnosti Petra Sedláčka ale zaplatit nehodlá.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sesutý svah na dálnici D8 nad Litochovicemi na Litoměřicku. Geologové místo měsíc zkoumali, projektanti teď podle jejich doporučení navrhnou, jak dálnici zabezpečit | Foto: Jan Bachorík

"Překvapuje mě, že tuhle informaci máte. Ale můžu potvrdit, že nám přišla minulý týden výzva na zaplacení," řekl serveru Aktuálně.cz Sedláček.

Část peněz chce podle advokáta po firmě státní Ředitelství silnic a dálnic, část pak Správa železniční dopravní cesty, protože sesuv poškodil i trať.

Mluvčí ministerstva Tomáš Neřold nechce upřesnit, jaké kroky resort podnikne. „Stát udělá všechny potřebné kroky v mezích zákona, které souvisí s odpovědností za sesuv na dálnici D8. Teď nebudeme komentovat detaily, ale v nejbližších dnech postup oznámíme,“ řekl Českému rozhlasu Neřold.

Sesuv zavalil v červenci 2013 kromě rozestavěné dálnice zhruba 200 metrů železniční trati mezi Úpořinami s Chotiměří. Na dálnici způsobil škodu 700 milionů korun a na železniční trati dalších 300 milionů.

Na problémy se stabilitou okolních svahů ještě před zahájením stavebních prací upozorňovali ekologičtí aktivisté.

Stavbaři se snaží udělat maximum pro zprovoznění dálnice D8 do konce roku | Foto: Jan Bachorík

K podobnému výsledku jako současný posudek, který pro ministerstvo dopravy zpracoval Ústav struktury mechaniky hornin Akademie věd, dospěl i posudek, který si nechal zpracovat bývalý majitel kamenolomu Josef Kačírek.

Ten s nynějšími vlastníky vede o vlastnictví soudní spory. Podle něj sesuv způsobila zemina navezená na hranu svahu.

Dálnice D8 z Prahy na Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem se buduje už přes čtvrt století. První úsek byl otevřen 6. listopadu 1990. Poslední chybějící úsek by měl být uveden do provozu před koncem letošního roku, slibuje dlouhodobě ministerstvo dopravy.

Nezprovozněný úsek D8 přes České středohoří | Foto: Český rozhlas

ČTK, ČRo Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme