Začala oprava Žďákovského mostu, řidiči ujedou desítky kilometrů navíc

Žďákovský most na trase Milevsko - Plzeň bude na půl roku uzavřený. Lidé po objížďce najedou o 60 kilometrů navíc. Oprava mostu přes Orlickou přehradu začala po šesti letech příprav v osm hodin ráno. Největší problémy to způsobí lidem z okolních obcí, kteří tudy denně dojíždějí za prací. Starostové si stěžují, že o uzavírce nebyli informováni včas.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ždákovský most

Ždákovský most | Foto: licence Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported, Michal Ritter

„Objízdná trasa je navržena po silnicích 1. třídy z Orlíku na Písek, z Písku na Tábor. V Oltyni se vracíme zpět k Orlíku,“ vysvětluje Jakub Vodňanský, stavbyvedoucí firmy Colas, která most bude opravovat.

„Ale nepředpokládáme, že to budou využívat i osobní auta. Místí lidé si určitě najdou cesty v okolí, které znají.“

Přehrát

00:00 / 00:00

První setkání starosty Kostelce nad Vltavou Pavla Kosíka a mluvčího ŘSD Jana Rýdla skončilo ostrou výměnou názorů. Potkali se u Žďákovského mostu čtyři hodiny po jeho uzavření. Byla u toho i Jitka Cibulová Vokatá

Podle nezávislého starosty Kostelce nad Vltavou Pavla Kosíka obec nedostala od silničářů žádné informace: „Informovala nás pouze prováděcí firma Colas, a to před 14 dny. A dostali jsme pouze informaci, a ať se podle toho nějak zařídíme.“

Podle starosty je navíc oprava nutná hlavně kvůli tomu, že byla zanedbána údržba.

ŘSD odmítá tvrzení, že by okolní obce včas neinformovalo o začátku opravy. Podle mluvčího ředitelství Jana Rýdla tím pověřilo zhotovitele stavby, který to udělal 14 dnů před uzavírkou.

„Jakmile jsme drželi v ruce finální rozsudek, že můžeme začít opravovat Žďákovský most, okamžitě jsme začali. Dlouze jsme se kvůli tomu soudili. Ale to, že to odstartuje teď, to jsme nevěděli my, stejně jako vy,“ reagoval na starostu Rýdl.

Silničáři neuvažují o kompenzacích pro lidi, kteří za měsíc najedou cestou do práce o tisíc kilometrů více. A to i v případě, že využijí kratší objížďku přes Zvíkovské Podhradí. Oficiální objížďka vede přes Písek a je o 40 kilometrů delší.

Podle Jana Rýdla není ke kompenzacím důvod: „My sem přinášíme hodnotu. Opravujeme tady most. To, co děláme, děláme pro ten region. Nemyslíme si, že je nezbytně nutné, abychom ještě přinášeli nějaké kompenzace. Výhoda opraveného, naprosto unikátního mostu, ta tady zůstává.“

Žďákovský most uzavřen | Foto: Český rozhlas

Z Kostelce nad Vltavou se dojíždění dotkne nejvíce deseti lidí, kteří přes most denně dojíždějí do zaměstnání. Starosta se obává, že by i mohli ztratit práci.

Učitelka v mateřské škole Zora Tvrzská dojíždí z Orlíku do Kostelce každý den. Do konce roku jí čeká perné období. Má z něj obavy a zároveň bere věci s humorem:

„Jet objížďkou pro mne znamená časový i peněžitý nárok. Nikoho nezajímá, jak se tam dostanu nebo nedostanu. Jediná možnost by byla pořídit si lodičku a přepádlovat na druhou stranu. V zimě pak jedině na bruslích, protože to hezky zamrzá.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O problémech, které jeho obci přinese uzavření Žďákovského mostu, mluvil starosta Kostelce nad Vltavou Pavel Kosík

„Nejenom, že lidé mají problém dostat se do zaměstnání, ale problém je i s komunálním odpadem,“ doplňuje starosta Pavel Kosík.

Kostelec nad Vltavou má uzavřenou smlouvu na odvoz odpadu a firma teď s největší pravděpodobností bude chtít více peněz.

„Ředitelství silnic a dálnic nám nedalo včas vědět, kdy to bude zavřeno. Kdybychom to věděli včas, smlouvu na odvoz odpadu bychom uzavřeli jinak,“ poznamenává Kosík.

Na mostě je potřeba vyměnit povrch vozovky, izolace, chodníky a ocelové části říms, včetně zábradlí. Kompletně se vymění i mostní dilatace. Lodní doprava na Orlické přehradě pod opravovaným mostem omezená nebude.

Žďákovský most | Foto: Český rozhlas

Jitka Cibulová Vokatá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme