Žáci devátých tříd se v Pardubicích utkali ve znalostech chemie

Střední škola chemická dnes v Pardubicích hostila děti, které baví chemické vzorečky. Talentovaní žáci z 9. tříd se tam utkali ve finále soutěže Hledáme nejlepšího mladého chemika.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Chemie (ilustr. obr.)

Chemie (ilustr. obr.) | Foto: Přírodovědecká fakulta Univerzity J. E. Purkyně

Baňky, chemická skla, teploměry nebo váhy – to jsou dovolené pomůcky. Moderní laboratoře pardubické průmyslové školy chemické patří dětem z 9. tříd. Zadání je určit hustotu síranu sodného.

„Je to poměrně jednoduché, je to na základě vážení. A potom dělají druhou část práce, kdy stanovují, jaký chemický děj probíhá v reakci. Tedy stanovují, jestli při reakci vzniká teplo, nebo se musí naopak dodávat, jestli je reakce endotermická, nebo exotermická,“ vysvětluje učitelka Alena Volejníková.

Přehrát

00:00 / 00:00

Klání školáků v chemických znalostech sledoval reportér Ondřej Wolf

Zní to dost vědecky, ale jedná se o běžné učivo, ubezpečuje odborná garantka soutěže. Školáci také stíhají vše v předepsaném limitu. Výsledky odevzdává jako první žákyně Jana Krejčíková z Potěch u Čáslavi.

„Mě tyhle praktické věci docela baví. Občas jsem si nevěděla rady, ale jinak se mi to zdálo dobré. Je to určitě skvělá zkušenost,“ myslí si. Chemie Janě učarovala, nezbytný je ale trénink.

„S paní učitelkou se snažíme chodit do laboratoře, pracujeme tam samostatně i děláme společně pokusy ve skupinách, takže já jsem spokojená,“ říká školačka z malé venkovské základky. Jsou to často děti z obecních škol, které na těchto soutěžích dosahují výborných výsledků.

„Snažíme se, co můžeme, i v těch našich malých podmínkách, poskytnout dětem maximum. Důležité je, aby člověk sám to měl rád a snažil se to dětem předat,“ nastiňuje učitelka z Potěch Klára Ručková a dodává:

Laboratoř | Foto: Fotobanka PhotoRack

„V dnešní době opravdu je třeba klást důraz na tu praktickou stránku chemie, my i při těch malinkých podmínkách, co tam máme, se snažíme pokusy a laboratorní práce zavádět do hodin, protože to děti baví nejvíc.“

„Chemie mě baví, hlavně na to máme ve škole výborného učitele, takže to je ještě o to lepší,“ svěřuje se Alesandro Petric, žák deváté třídy z pardubické Resslovy školy oděný do bílého chemického pláště.

„Takovéhle příklady ve škole moc neděláme, spíš různé reakce, takže to bylo pro mě trochu překvapení. Ale bavilo mě to,“ pochvaluje si.

Sedm nejlepších postupuje do celostátního kola

Regionální finále soutěž Hledáme nejlepšího mladého chemika vyšle sedm nejlepších do celostátního kola letos na jaře. A ocení i učitele. Pro ně je ovšem největší výhrou úspěch školáka, potvrzuje učitel chemie z Červené Vody na Orlickoústecku František Fojtík.

„Je to i zhodnocení té práce a určitě na druhou stranu závazek, možnost přitáhnout k tomu žáky v dalším roce a možná se nějaký chemik v Červené Vodě narodí,“ směje se.

Klání o nejlepšího mladého chemika vydatně podporují také chemické závody. Mladých lidí s kvalifikací je málo a ty zkušené prý nemá kdo nahradit.

Ondřej Wolf Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme