Začíná revoluce v pražské MHD. Lidé se musí připravit na velké změny

Praha zavádí nový systém městské hromadné dopravy. Přetíženým oblastem mají odlehčit nové páteřní tramvajové linky a metrobusy. Tyto vozy pojedou ve velmi krátkých intervalech. Riziko uvíznutí v koloně mají zmírnit nové jízdní pruhy vyhrazené jen pro MHD a také možnost jízdy autobusu po tramvajových kolejích. Cestující, kteří využívají především tramvaje, se musí připravit na častější přestupování.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Modernizace tramvajové trati Anděl - Sídliště Řepy

Modernizace tramvajové trati Anděl - Sídliště Řepy | Foto: Tomáš Adamec

Organizátor změn, společnost Ropid, bude na některých místech garantovat návaznost, ale jak říká ředitel Pavel Procházka, není to možné všude.

„V některých místech přestupy budou. Na druhou stranu u linky, která má interval 7,5 minuty například o víkendu nebo 4 minuty ve špičkách, si myslíme, že je velmi obtížné nebo že ani nelze takovou návaznost dělat. Protože vozy jezdí tak často, že vlastně ani není důvod k tomu nějakou návaznost dělat,“ vysvětlil Procházka.

V Praze také ode dneška jezdí o čtyři tramvajové linky míň, než dřív. V rámci nového vedení linek se ruší tramvaje číslo 15, 19, 21 a 36. Cestující můžou místo nich využít nové páteřní linky. Mnoho tramvají také mění své trasy a proto se vyplatí, podrobně si prostudovat jízdní řády na zastávkách.

Zrušeny budou tramvaje číslo 15, 19 a 21. Páteřní tramvajové spoje budou tvořit linky číslo 3, 9, 11, 17 a 22, ve špičce budou mít intervaly čtyři minuty. Celkem 38 autobusových linek bude nově zařazeno mezi takzvané metrobusy, mimo jiné spoje číslo 119, 125, 136, 140, 167, 170, 177, 180 či 197.

Příkladem může být linka 12, která už z Klárova nejede do Holešovic po nábřeží, ale přes Letnou. Tuto změnu si vyžádali právě obyvatelé Letné a jak potvrzuje Pavel Procházka, Ropid jim vyhověl, i když se jízdní doba prodlouží ze 4 na 9 minut.

„I ztráta 5 minut na jízdě mezi Holešovicemi a Smíchovem je výrazně vykompenzována požadavkem na přímé spojení mezi Letnou, která je jedním z největších osídlení, které nemá metro a které je dnes odkázané na tramvajovou dopravu, ve směru na Malou Stranu a na Smíchov,“ zdůvodnil Procházka. Na Letné taky přibyde nová zastávka Korunovační.

Největší změny v hromadné dopravě za poslední čtvrtstoletí v Praze začaly

Číst článek

Úplnou novinkou v pražské MHD jsou takzvané metrobusy. „Linky typu 136, 177 jsou typické metrobusy. Jsou to linky, které protínají velkou část města, zajišťují velké přepravní proudy a zajišťují dopravní spojení v širším centru města tam, kde není kolejová doprava,“ říká Proházka. Cestující poznají metrobus podle toho, že jeho číslo je ohraničeno rámečkem.

Obecně se dříve přetížené trasy posílí, ale tam, kde ve voze sedělo jen několik cestujících, se spoje ruší. To se dotýká především okrajových částí města a některé městské části proto změny kritizují. Šéf Ropidu podotýká, že není možné vyhovět všem:

„Snažili jsme se tomu předejít v minulých letech tím, že jsme se snažili nejpalčivější problémy jednotlivých městkách částí řešit zavedením minibusových linek. Tím jsme, myslím, do jisté míry odbřemenili problém toho, že o některá spojení teď městské části přijdou. Protože minibusové linky ho do jisté míry mohou suplovat nebo přibližují jednotlivé lokality možná i lépe než stávající linky.“

Síť metrobusových linek v Praze | Foto: Ropid

Jan Herget, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme