Železniční muzeum v Děčíně nebude. Některé budovy východního nádraží se demolují

Železniční muzeum na východním nádraží v Děčíně nebude. Přesto, že o jeho vybudování projevil zájem soukromý investor, České dráhy už začaly s demolicí některých budov a vytrháváním kolejí. Budova, která je památkově chráněná, čím dál více chátrá.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlakové nádraží po příjezdu vlaku

Vlakové nádraží po příjezdu vlaku | Foto: Pavel Pavlas

„Tohle je budova bývalé vodárny, vodojem, který tady vnikl před mnoha, mnoha lety. Pak se jednalo o tu budovu vpravo, to je bývalá motorárna depa,“ popisuje Jan Boček a ukazuje jednotlivé stavby.

Na východním nádraží chtěl provozovat muzeum železniční dopravy. Řadu měsíců o tom vyjednával s Českými drahami, které chtěly, aby připravil ekonomickou zprávu o svém záměru. Minulý čtvrtek ale na nádraží přišel a zjistil, že se začalo s demolicí.

„Věc je nevratná. Jednal jsem i s generálním ředitelem Českých drah panem Zeleným. Říkal, že je ve funkci krátce a asi to nedokáže ovlivnit a záleží na tom, jak je podepsána smlouva na likvidaci. Předpokládám, že firma, která likvidaci provádí, by musela dostat velké odstupné,“ říká Boček.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na děčínském východním nádraží natáčela reportérka Iva Zítková

„O aktivitách soukromého investora nemám v tuto chvíli žádné informace. Tyto prostory a nemovitosti nevyužíváme. Z hlediska provozu, jak pro nákladní tak pro osobní dopravu, jsou dnes nepotřebné,“ vysvětluje stanovisko Českých drah tiskový mluvčí Petr Šťáhlavský.

Pan Boček má už teď na nádraží v pronájmu budovu, kde opravuje dvě staré lokomotivy. S myšlenkou muzea v Děčíně nepřišel jako první. Podle děčínského archiváře Otto Chmelíka s nápadem přišlo Národní technické muzeum.

Podle něj je místo mnohem zajímavější než Masarykovo nádraží v Praze. „Děčín má z tohoto pohledu skvělou polohu. Blízko je Praha i Drážďany. Další věc je, že můžeme nabídnout opravdu unikátní věci nejen ze železniční, ale i z lodní dopravy,“ shrnuje hlavní výhody Chmelík.

Východní nádraží v Děčíně | Foto: Iva Zítková

Pochybnosti má pouze ohledně toho, kdo by měl muzeum zřizovat, protože se jedná o velikou investici. Hodnota budovy je ale podle něj obrovská, jak z kulturního hlediska, tak i z pohledu turistického ruchu.

O muzeum by byl rozhodně zájem, podobnou expozici má totiž jen Praha. „Do muzeí chodíme kvůli synovi. Nejvíc se mu líbilo v Praze. Kdyby bylo v Děčíně, tak tam budeme muset být obden nebo i dvakrát denně,“ říká paní Jana z Děčína.

Vše ale nasvědčuje tomu, že děčínské východní nádraží využití nenajde a bude postupně dál chátrat.

Iva Menšíková, Iva Zítková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme