Železniční přejezd ve Studénce má nové dvojité jištění, auta zastaví 150 metrů před závorami
Na železničním přejezdu ve Studénce představila dodavatelská firma nové zabezpečovací zařízení. Měl by tam fungovat systém dvojí ochrany. Ten má znemožnit automobilům vjet na koleje, pokud řidič ignoruje výstražná znamení. Nemělo by tak dojít k dalšímu střetu auta a vlaku. Riziko nehody však nelze zcela vyloučit.
Systém funguje tak, že zastaví vozidla několik set metrů před závorami a zabrání jim, aby na koleje vjela. „My vlastně zastavujeme vozidla ještě před přejezdem, to znamená tak asi 150 metrů, takže vozidla vůbec na přejezd nemohou v době, kdy přijíždí vlak. A tedy je plně zajištěná bezpečnost,“ popisuje Vladimír Kranz, ředitel dodavatelské společnosti Future Product Design. Fungovat bude od čtvrtka 22. září.
Rok po srážce pendolina s kamionem ve Studénce řidiči na přejezdu stále riskují
Číst článek
Odborníci se však shodují, že i přes všechna technická řešení není ani tento přejezd zcela bezpečný.
„Je to ideální řešení zejména pro menší tratě tam, kde vídáme desítky nehod každý rok. Zatímco u těch koridorových tratí pořád platí, že jediný skutečně bezpečný přejezd je žádný přejezd. A ačkoliv to stojí víc, praxe, a to i zahraniční, ukazuje, že dokud tam lidský faktor existuje, tak nikdy přes veškeré technické zabezpečení není možné zcela eliminovat možnost nehody,“ říká Juraj Kováč z magazínu Želpage, který sleduje dění na železnici.
Na přejezdu ve Studénce se v roce 2015 srazil vlak Pendolino s kamionem. Jeho řidič ignoroval výstražná znamení a vjel na koleje, kde ho uvěznili závory. Nehoda si vyžádala tři lidské životy.