Maraton si vyžádá hodně sacharidů, v týdnu před výkonem pomůže třeba rýže

Jestli nemáte na maraton pořádně naběháno, už to v týdnu před tím pražským nedoženete. Důležité je ale i mít na něj dost energie, a k tomu pomůže i vhodná strava.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ilustrační foto | Foto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay

Vytrvalec amatér je na tom, co se trénovanosti týká, úplně jinak než světový rekordman. Stejně je jiný i poměr látek v těle, které spotřebuje. Ale základ je podobný.

„Stejně jako u trénovaného běžce to bude kombinace sacharidů a tuků. Čím nižší intenzitou poběží, tím větší bude podíl využívání tuků. Čím vyšší intenzitou poběží, tím více bude používat sacharidy, jejichž zásoby jsou omezené," říká Michal Kumstát z Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně.

V posledním týdnu se toho dá víc zkazit, než natrénovat, tvrdí před maratonem vytrvalec Pernica

Číst článek

Se sacharidy souvisí i zkušenost, kterou udělal vytrvalec a trenér Jan Pernica. „Cpal jsem se k obědu, snídani i večeři rýží, ta je zdrojem sacharidů. Doporučuju rýži na jakýkoli způsob, klidně i s masem, to není žádný problém."

Jan Pernica ale patří mezi výborné vytrvalce, jeho režimem by se měl amatér spíše jen inspirovat. „U naprosto běžného člověka, který má ve stravě zastoupení sacharidů, není třeba jejich množství zvyšovat. Spíš zabránit tomu, aby jich bylo míň. Spíše ať je režim sportovce podobný či stejný," radí Kumstát.

Jaksi se tedy počítá s tím, že kdo trénuje na maraton, neláduje se denně bůčkem. Ale ani hobby běžci v posledním týdnu před závodem experimenty nepomohou.

Podle samotného bývalého triatlonisty není jídlo, které by vytrvalec amatér, ne ten s ambicemi na extra výkon, musel několik dní před startem vynechat, aby dosáhl lepšího výkonu.

„Zvládnout maraton není o výživě, jestli jíte rýži nebo ji jíte dvakrát. Zvládnout maraton je hlavně o tom chodit pravidelně běhat," dodává Michal Kumstát.

Rady pár dní před maratonem:

  • Jídelníček nemusíte měnit, neexperimentujte s tím, co jste dříve nevyzkoušeli
  • Při maratonu spotřebujete hodně sacharidů. „Předzásobíte" se jimi rýží
  • Kromě tučné stravy není třeba vynechávat nic, na co jste zvyklí
* Rady jsou obecné, každý běžec se musí rozhodnout podle svého aktuálního stavu
 

Tomáš Kohout, VM Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme