Hospodářská krize dopadá na německý sport

Současná hospodářská a finanční krize není v sousedním Německu "strašákem" jen pro banky a průmyslové podniky. Oběťmi krize jsou také stále častěji sportovní kluby. Už několik jich muselo podat návrh na vlastní konkurz. V druhé polovině letošního roku by se situace mohla podle odhadu expertů ještě zhoršit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

poháry pro vítěze | Foto: Jan Rosenauer

Jen v Lipsku musely v uplynulých týdnech podat návrh na konkurz hned tři profesionální kluby; hokejový tým Blue Lions, největší fotbalový klub ve městě FC Sachsen i volejbalový VC Lipsko, hrající až do trpkého konce nejvyšší ligovou soutěž.

"Správce konkurzní podstaty se v první řadě musí postarat o uspokojení pohledávek věřitelů. Klub se pak může znovu založit. Pak je několik možností, ze kterých nejčastější je začít znovu od nuly, tzn. v nejnižší soutěži. V Berlíně to potkalo fotbalový Blau-Weiss 90. Ekonomicky neunesli sestup do 2. bundesligy a zkrachovali. Začali nanovo, ale už se nikdy neprosadili," vzpomíná odborník na sportovní marketing Stefan Chatrath.

Ten vidí v Německu velký rozdíl mezi podporou sportu v hospodářsky silných západních regionech a oblastech právě bývalé NDR. Z jednotlivých sportovních odvětví si po finanční stránce dělá nejmenší starosti o fotbal, biatlon a házenou. Byť ani tomuto posledně jmenovanému, v Německu neobyčejně populárnímu sportu, se krize nevyhnula. V letošním ligovém ročníku musely návrh na konkurz podat už dva známé kluby: Essen a Nordhorn.

"Pro kluby v Německu získávají znovu na významu příjmy z prodeje vstupenek. To platí samozřejmě hlavně pro fotbal, kde se dá předpokládat, že zisky ze sponzoringu a televizních práv budou mít klesající tendenci. Týmům, které uzavřely dlouhodobá strategická partnerství se sponzory, ani teď v době hospodářské krize nic nehrozí. Třeba berlínská Hertha se s Německými drahami dohodla na modelu, který se zaměřuje na sportovní výsledky klubu," poznamenává expert berlínské Svobodné univerzity.

Některé německé firmy už pod tlakem odborů ohlásily, že podporu sportu výrazně utlumí. Zaměstnanci a akcionáři automobilky Daimler pak například vyzvali vedení koncernu, aby se značka Mercedes stáhla z kolotoče Formule 1.

"F1 je hlavně možností předvést se, vzít na závody obchodní partnery a je to skvělá globální reklamní platforma, která se vyplatí, pokud chce automobilová značka mít celosvětový dosah. Ze strany odborů je v požadavku vystoupit z Formule 1 samozřejmě značný populismus. Je ale legitimní vyvinout tlak na vedení firmy, aby sponzoring v době krize přehodnotilo," dodává Stefan Chatrath.

Jiří Hošek, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme