Fotbalový míč, kuřecí křídla a Justin Timberlake. Ameriku čeká miliardová show jménem Super Bowl

První neděle v únoru ve Spojených státech amerických znamená jediné. Hraje se Super Bowl. Tentokrát už po dvaapadesáté. Tuto sportovní, společenskou i kulturní událost bude v noci na pondělí sledovat více než sto milionů lidí. Finále ligy amerického fotbalu je především jedna velká show. A továrna na peníze.

Minneapolis Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Americký fotbal je měřením quaterbacků. Matt Ryan s Tomem Bradym prohrál | Zdroj: Reuters

V uplynulém týdnu po sociálních sítích koloval výřez dvaceti historicky nejsledovanějších pořadů v USA. Hned devatenáct položek na seznamu zabírala různá finále ligy amerického fotbalu NFL, lépe známého pod označením Super Bowl. Ten nejsledovanější jen tři roky starý. Zápas v roce 2015 sledovalo jen ve státech ohromujících 114 milionů lidí.

Jágrova kariéra ve fotografiích: Stanley Cup, kapitánské céčko i překonávaní rekordů a střídání dresů

Číst článek

Loňská sledovanost jednapadesátého Super Bowlu poté činila 111,3 miliony diváků.  Dá se tak očekávat, že i letošní vyvrcholení fotbalové sezóny, se na seznam připíše a odsunu finále seriálu MASH zase o políčko níže. Právě poslední epizoda populárního seriálu se jako jediná vměstnala do společnosti fotbalových přenosů.

Obrovská sledovanost se pak zákonitě musí projevit. A důsledkem tak je extrémně drahý vysílací čas. Za třicetivteřinový spot televize inkasují až přes pět milionů dolarů. I tak je ale o ně obrovský zájem. Televize NBC, která utkání přenáší, hlásí, že má vyprodáno.

Diváci se tak u televize mohou těšit na nespočet většinou efektních reklam. A nezahálejí ani filmová studia, která během Super Bowlu často vypouští první krátké ukázky na očekávané letní trháky.

Patrioti proti orlům

Super Bowl LII (podle tradice se každé finále označuje římskou číslicí) se odehraje ve městě Minneapolis. Kapacita tamního U. S. Bank Stadium činí přibližně 70 000 diváků. Očekává se, že bude vyprodáno, v současnosti se ale ještě nějaké lístky sehnat dají. Ty nejlevnější ovšem už teď stojí přes 4000 dolarů. Ty nejdražší do skyboxů pak stály i přes 20 000 dolarů. Střetnutí New England Patriots a Philadelphia Eagles si ale nikdo nechce nechat ujít.

Letošní klání má samozřejmě co nabídnout i ze sportovního hlediska. Patriots patří k historicky nejúspěšnějším týmům a od počátku nového tisíciletí jsou ve finále už poosmé. Trofej Vince Lombardiho navíc obhajují a mohou se tak stát prvním týmem, kterému se to podaří od roku 2005, kdy se to podařilo… New England Patriots.

Sestřih loňského Super Bowlu:

Silnou éru massachusettského týmu symbolizují hlavně kouč Bill Belichick a především pak quarterback Tom Brady. Oba dva byli u všech pěti titulů ‚Pats‘ a Brady ve svých 40 letech už teď patří k legendám amerického fotbalu. Eagles oproti tomu jsou spíše outsiderem, který vítěznou trofej ještě ani jednou nevyhrál.  

Poločasové šílenství 

Nejvíce diváků bude ale Super Bowl sledovat o poločase. Tedy v momentě, kdy se fotbal vůbec nehraje. Poločasová přestávka je totiž tradičně vyplněna hudebním představením. A možnost vystoupení před obrovským publikem je většinou velký zájem, a to i přesto, že žádná z hvězd za vystoupení neinkasuje honorář. Na Super Bowlu se vystupuje zadarmo.  Letos organizátoři ukázali na Justina Timberlakea.

Ani jemu ale nulový honorář vadit nemusí. Zisk se většinou projeví, jen o něco později. U zpěvačky Katy Perry se prodeje alb zvedly o 211% týden po poločasové show. Bruno Mars před tím zaznamenal 352% nárůst a Madonna v roce 2012 dokonce 591%. Není tedy překvapením, že Timberlake naplánoval vydání své nové desky Man of the Wood jen dva dny před svým vystoupením.

Takto loni o poločase vystoupila Lady Gaga. 

Sázkaři i jedlíci

Podle výzkumu agentury Nielsen také Američané utratí 227 milionů za brambůrky, 225 milionů za tortillové chipsy, 99 milionů za maso, 89 milionů za popcorn a 594 milionů za víno a více než 1,2 miliardy za pivo.

Během finálové neděle si na své přijdou také sázkaři. Například město Las Vegas na Super Bowlu prodělalo jen dvakrát za posledních 27 let. Zde se ale prosází jen pouhá tři procenta všech sázek. Podle Americké asociace hazardu se během střetnutí prosází 4,76 miliard dolarů. Většina z toho nelegálně.

A pak je tu ještě jedno číslo, které je třeba zmínit. Během superbowlového víkendu se podle National Chicken Council očekává, že Američané sní 1,35 miliardy kuřecích křidélek. V USA najdete během roku jeden jediný den, kdy sní více jídla. A to na díkuvzdání. Pro různé pizzerie i fastfoody se jedná o jeden z nejrušnějších dní v roce.

Jan Řápek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme