Dvanáct dní v džungli, dvě hodiny spánku denně. Začíná nejtěžší závod světa, nechybí ani Češi

V roce 2002 patřil Eco-Challenge k nejslavnějším závodům na světě. Desítky elitních sportovců závodily v nedotčené přírodě ostrova Fidži. To vše natáčel až 200členný štáb s několika vrtulníky. Vzniklo několik sérií vysílaných na televizním kanálu Discovery. Pořad byl oceněn i cenou Emmy. Teď, o 17 let později, se závod koná zase. Opět na Fidži a ve startovní listině je i jeden český tým.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Extrémní závod Eco-Challenge povede džunglí. | Foto: Blickwinkel/Alamy | Zdroj: Profimedia

Konkrétní informace o závodě jsou na internetu těžko dostupné. Neví se přesný čas začátku, ani startovní listina není veřejně přístupná. Je v ní ale 60 týmů, mezi nimi i jeden český. Tvoří ho tři muži a jedna žena.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dvanáct dní v džungli, dvě hodiny spánku denně. Začíná nejtěžší závod světa, nechybí ani Češi

„Tenhle bude určitě nejdelší a pravděpodobně nejsilnějším zážitkem, co jsem zatím absolvoval. Závod, který je otevřený na 12 dnů, jsem zatím nikdy neviděl,“ říká Radiožurnálu Jan Obuškevič, jeden z českých závodníků.

Limit závodu je 12 dnů, během kterých musí týmy naspat povinných 12 hodin. Kdy a jak, to už je na strategii každého. Podle Obuškeviče budou Češi spát okolo dvou hodin denně.

„Polovina úspěchu je v hlavě. Samozřejmě není možné trénovat nebo nějak nasimulovat, že člověk nebude spát. Během toho závodu se úplně změní vnímání času. Na začátku člověk vnímá minuty, hodiny a na konci to je už jen o tom, jestli slunce vyšlo, nebo zapadlo. Tělo se pak přepne do úplně jiného režimu a je schopné fungovat i s tím dvouhodinovým spánkem,“ říká Obuškevič.

Překonávání vlastních limitů v náročném týmovém závodě. Adventure race se koná i v Česku

Číst článek

Nedostatek spánku ale není jediný důvod, proč je závod tak náročný.

„Ten ostrov je malý, sopečný, s džunglí. Nejsnazší cesta bude v té džungli potokem. Nesmíme mít žádné navigační pomůcky vyjma buzoly a měření kilometrů na kole. Nesmíme mít ani svoje hodinky, organizátoři dodají dvoje hodinky s výškoměrem. To je jediné, co můžeme mít s sebou,“ říká Obuškevič.

Naopak v povinné výbavě je například mačeta nebo potápěčské brýle a ploutve, protože některá kontrola může být až šest metrů pod hladinou moře. Cílem českého týmu je závod především dokončit, ideálně pak být do desátého místa.

Barbora Kovaříková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme