Ochranná ‚svatozář‘ se loni pilotům formule 1 nelíbila, teď jednomu možná zachránila život

O Halo neboli „svatozáři“ nad hlavou moc ve formuli 1 loni nestáli, ochrana tradičně otevřených kokpitů prý měla ubrat závodům na atraktivitě. Nový systém ale teď nejspíš zachránil jednomu z jezdců život. Po nedělní Velké ceně Belgie se vyplatil Charlesu Leclercovi. Monačanův kryt totiž odrazil letící vůz Španěla Fernanda Alonsa.

Spa/Belgie Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kolize v nedělním závodu v Belgii. Letící vůz Fernanda Alonsa a pod ním Charles Leclerc.

Kolize v nedělním závodu v Belgii. Letící vůz Fernanda Alonsa a pod ním Charles Leclerc. | Foto: Francois Lenoir | Zdroj: Reuters

I kvůli takovým chvílím, kdy do vzduchu vymrštěná formule dopadne shora na druhou, Mezinárodní automobilová federace FIA systém Halo týmům nakázala. Devíti nesouhlasícím stájím z deseti navzdory.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ochranná ‚svatozář‘ se loni pilotům formule 1 nelíbila, teď jednomu možná zachránila život

„Federace si nakonec prosadila svou a myslím, že to bylo především z toho důvodu, že se obávala možných právních sporů právě v případě, kdy by se stala nějaká nehoda, protože by byl argument proti FIA, že neudělali dost pro to, aby se těmto zraněním či smrtelným úrazům předcházelo,“ říká Radiožurnálu expert na formuli 1 Jakub Knoll.

Charles Leclerc po závodě mluvil o štěstí, že ho Alonsův monopost nezranil. A oddechnout si mohl i díky neštěstí jeho kolegy a kamaráda Julese Bianchiho.

Sebastian Vettel slaví vítězství ve Velké ceně Belgie, snížil díky tomu náskok Lewise Hamitlona

Číst článek

„Nástupu systému Halo pomohla i smrtelná nehoda Julese Bianchiho v Japonsku v roce 2014, při které narazil francouzský jezdec hlavou do cizího stojícího předmětu. Od té chvíle se o tom hodně diskutovalo a urychlil se proces přijetí,“ přibližuje Knoll.

Proti němu loni byl například velikán formule 1 - trojnásobný mistr světa Nikki Lauda. Ocelový skelet podle něj nebyl dostatečně otestovaný a jako další se přidával i komu, že diváky baví, když mohou do kokpitů vidět. Nakonec nový systém nepotřeboval ani sezonu k tomu, aby se mu dostalo zadostiučinění.

Ochranu Halo vychvalovali na twitteru Jean Todt, prezident FIA nebo bývalí jezdci Nico Rosberg a Felipe Massa. Právě Massovi nejlepší období kariéry ukončila letící uvolněná pružina z jiného vozu na okruhu, které tehdy čelila jen Brazilcova helma.

Marek Augustin Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme