Pět příběhů nové sezony formule 1: Ambice Ferrari, nový parťák Hamiltona či nejistá budoucnost Haasu

Uběhly tři měsíce od té doby, co Max Verstappen v Abú Zabí projel jako první cílovou rovinkou a stal se mistrem světa formule 1. Skončila neuvěřitelně napínavá sezona, na kterou se bude vzpomínat roky. Nyní ale pozornost fanoušků motosportu směřuje k novému ročníku, který začíná v sobotní kvalifikací v Bahrajnu. Největší očekávání jsou od boje o titul, iROZHLAS.cz ale vybral dalších pět příběhů, na které by se fanoušci měli soustředit.

Tento článek je více než rok starý.

Sakhir (Bahrajn) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jezdci formule 1 na přesezonních testech

Piloti formule 1 na předsezonních testech | Foto: Antonin Vincent | Zdroj: Reuters

1. Ambice Ferrari

Je těžké tomu uvěřit, ale pilot Ferrari nevyhrál mistrovství světa už dlouhých patnáct let. Od té doby tradiční italská stáj střídala druhá a třetí umístění, vytoužený titul jí ale zkušení jezdci jako Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen a Fernando Alonso zajistit nedokázali.

Jméno Schumacher opět ve Ferrari. Mladý pilot Haasu bude náhradním jezdcem italské stáje

Číst článek

Po otřesném roce 2020, přišel výkonnostní skok v minulé sezoně a nyní experti i ostatní jezdci považují Ferrari za velkého soupeře.

Perfektně vyvážená dvojice Charles Leclerc a Carlos Sainz udělala při testech nového auta veliký dojem a začíná se mluvit o tom, že Scuderia se letos nebude jen prát o třetí místo s McLarenem. Možná bude pomýšlet i na první dvě místa, momentálně okupované Red Bullem a Mercedesem.

„Ferrari vypadá nerychlejší ze všech,“ hodnotil po trénincích v Bahrajnu Lewis Hamilton. Stejný názor měl i Fernando Alonso. „Měli nejlepší přípravu. Na dráze vypadají jako velká konkurence,“ přidal se Christian Horner, šéf stáje Red Bull.

Bude zajímavé sledovat, jakou strategii Ferrari zvolí. Sainz i Leclerc jsou velcí přátelé, na dobré vztahy ale dost možná budou muset zapomenout. Jestli totiž bude italský tým opět bojovat o nejvyšší příčky, mistrem světa může být jen jeden z nich.

Vůz Ferrari pro rok 2022 | Foto: Hamad I Mohammed | Zdroj: Reuters

2. Noví ředitelé závodů

Mezinárodní automobilová federace FIA letos určitě nechce zopakovat kontroverzi z konce minulého ročníku. Dokazuje to fakt, že po zhodnocení loňských rozhodnutí ředitele závodů Micheala Masiho ho z funkce odvolala. Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera za to ale mohl tlak ze strany Mercedesu.

„Není fér hodit všechnu vinu na Michaela. Ano, udělal chyby, ale musíme se podívat na roli, ve které byl, a na prostředky, které měl k dispozici,“ řekl Horner BBC.

‚Tlak Mercedesu byl srovnatelný se šikanou.‘ Šéf Red Bullu se zastal odvolaného ředitele závodů formule 1

Číst článek

Novými tvářemi, které budou stát za rozhodování o trestech a sporných situacích na dráze, jsou Niels Wittich a Eduardo Freitas. Oba mají bohaté zkušenosti v motosportu, ať už z DTM nebo z Le Mans. Do formule 1 ale přichází v době, kdy je kvůli vyrovnané situaci v čele tabulky na ředitelství závodu obrovský tlak.

V rozhodování by dvojici měl pomoct i zákaz radiokomunikace mezi ředitelstvím závodu a týmovými principály. Právě šéfové Red Bullu a Mercedesu tuto „horkou linku“ během závodů často využívali k prosazení svých názorů.

3. Výkony nováčků a navrátilců

Stejně jako každou zimu, i letos se složení týmů změnilo. Například Alfa Romeo má úplně novou dvojici pilotů - Fin Valtteri Bottas se konečně pokusí vystoupit ze stínu Hamiltona a ukázat, že jezdit umí i v horším voze, zatímco dvaadvacetiletý nováček Guanyu Zhou se stane prvním čínským závodníkem ve vozu formule 1.

Šanci dokázat svou kvalitu opět dostávají i Alex Albon a Kevin Magnussen. Oba ale čeká těžká dřina ve zřejmě nejhorších monopostech na trati - Albon zkusí štěstí ve Williamsu, Magnussen se vrací do Haasu.

Složení týmů před sezonou 2022

4. Následník Hamiltonova trůnu?

Pátý jezdec v nových barvách vyvolává největší očekávání. Je mladý, talentovaný a mnozí mu predikují hvězdnou budoucnost. George Russell letos s Hamiltonem utvoří britské duo, které od sebe dělí třináct let. Bývalý pilot Williamsu dost možná nepřichází pouze proto, aby kryl Hamiltonovi záda, ale aby ho v budoucnu nahradil na mistrovském trůnu.

„2020 byl dobrým rokem, ale chtěl jsem víc. 2021 byl ještě lepším rokem, ale vždycky chci víc. Chci být světovým šampionem,“ vyhlásil Russell sebevědomě v rozhovoru pro Crash.net.

George Russell | Zdroj: Profimedia

Dynamika mezi jezdci byla v posledních letech v Mercedesu jasně nastavená a role „jedničky a dvojky“ daná. Dokáže to čtyřiadvacetiletý talent změnit? Pomoci jeho i Hamiltonovým výkonům může nový vzhled monopostu, který v rámci nových regulí Mercedes prakticky zbavil bočnic, což mu může dát výraznou aerodynamickou výhodu nad ostatními závodníky.

5. Budoucnost Haasu

Malý americký tým Haas téměř každý rok hraje ve formuli 1 o přežití. Určitá finanční jistota přišla v roce 2021, když do role sponzora týmu vstoupila společnost Uralkali vlastněna ruským oligarchou Dmitrijem Mazepinem. Ten mimo jiné na post jednoho ze závodníků prosadil svého syna Nikitu.

Tým formule 1 Haas ukončil smlouvu s ruským pilotem Mazepinem, zbavil se i ruského sponzora

Číst článek

Těsně před začátkem sezony ale nastal v americkém týmu otřes. V souvislosti s vpádem ruských vojsk se Haas s Uralkali a Mazepinem rozloučil. Co se týče sportovního hlediska, může jít pro stáj o požehnání, jelikož ruský pilot zdaleka nedosahoval úrovně ostatních jezdců. Z finančního hlediska to může být problém.

„Veškeré sponzorské peníze už byly Haasu poslány před sezonou. Haas s námi ukončil smlouvu před prvním závodem sezony, tudíž vůči nám nemůže plnit závazky. Uralkali tudíž bude požadovat okamžité nahrazení obdržených peněz,“ vzkázal ve svém prohlášení jeden z největších výrobců hnojiv na světě.

Ztráta hlavního sponzora může pro Haas znamenat pohromu. Během sezony prakticky může dojít k situaci, kdy náklady na závodění přestane zvládat financovat. Přijde spása v podobě nového sponzora nebo se bude v příštích sezonách prohánět po okruzích F1 nový tým?

Bartoloměj Černík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme