Nařízené vítězství, úmyslná nehoda. Nejkontroverznější okamžiky 999 závodů F1

Formule jedna o víkendu oslaví jubileum. V Číně se v neděli pojede závod s pořadovým číslem 1000. Ne všechna vítězství si ve formuli jedna zasloužila ovace a obdiv. Vítězové se občas setkali i pískotem diváků nebo dokonce dostali trest a pokutu.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Michael Schumacher předjíždí Rubense Barichela po týmové režii v roce 2002 | Zdroj: Reuters

Není obvyklé, aby diváci během hymny hrané na počest vítěze pískali a bučeli. Po Velké ceně Rakouska v roce 2002 k tomu ale měli důvod. Pilot Ferrari Rubens Barrichello, který skoro celý závod kroužil na prvním místě, před sebe pustil doslova několik metrů před cílem svého týmového kolegu Michaela Schumachera.

Schumacher znovu ve formuli 1. ‚Ve Ferrari to bylo jako doma,‘ prohlásil Michaelův syn Mick po testech

Číst článek

„Prostě mě o to požádali a já neprotestoval. Bylo to týmové rozhodnutí. Já jsem nedávno podepsal novou dvouletou smlouvu, takže jsem ten příkaz respektoval,“ komentoval událost očividně skleslý Rubens Barrichello.

I když týmová režie byla v té době povolená, stále šlo o velmi kuriózní moment. Ferrari se hájilo tím, že chtělo získat maximum bodů pro Schumachera v rámci boje o individuální titul mistra světa. Německý závodník to ale rozhodně nepotřeboval. V předcházejících pěti závodech čtyřikrát vyhrál a jednou byl třetí.

„Tehdy vládl pevnou rukou Jean Todt a ten se drastických týmových strategií nikdy nebál. Zmínit můžeme rok 1989 na Ralley Dakar, kdy šéfovat týmu Peugeot a rozhodl o vítězství Ariho Vatanena nad Jackym Ickxem tím, že si hodil mincí,“ vypráví závodník a expert Radiožunálu Jakub Knoll.

Je rychlejší, pochopil jsi?

V pozdější fázi sezony pak Schumacher při Velké ceně USA Barrichellovi vítězství podobným způsobem vrátil, ale ani tento manévr nebyl přijat pozitivně. Týmová režie byla zakázána, ale praktikovala se dále – např. při VC Německa 2010. Felipe Massa tehdy ve svém Ferrari slyšel větu: „Fernando je rychlejší než ty. Můžeš potvrdit, že si tuto informaci pochopil?“

Massa tehdy svého týmového kolegu Alonsa opravdu pustil a tím se připravil o vítězství, které, jak se později ukázalo, by bylo poslední v Brazilcově kariéře. V dalších letech se týmová režie opět povolila a dnes je užívána pravidelně. I když od roku 2002 si žádný tým nedovolil prohodit jezdce jen pár metrů před cílem.

Dalším kontroverzním momentem ve formuli 1 byla pak VC USA 2005. Michelin tehdy nedokázal připravit pneumatiky, které by pro závod byly bezpečné. A jelikož se týmy nezvládly dohodnout na kompromisu, bojovaly na trati v Indianapolis pouze stáje s pneumatikami Bridgestone – tedy šest vozů.

Fingovaná nehoda

Ještě větší rozruch ale způsobila stáj Renault v roce 2008 během Velké ceny Singapuru. Tehdejší týmová dvojka Nelsinho Piquet úmyslně havaroval na předem dohodnutém místě a z výjezdu safety caru vytěžil Fernando Alonso, který chvíli předtím zajel do boxů a nakonec slavil překvapivé vítězství.

„Myslím, že Flavio Briatore s Patem Symondsem vymysleli tento bláznivý plán proto, že se Renaultu moc nedařilo a potřebovali zajet nějaký dobrý výsledek. Vedle toho si mohli dovolit riskovat,“ vzpomíná Jakub Knoll.

Risk šéfů Renaultu Briatoreho a Symondse se příliš nevyplatil. I když francouzské stáji vítězství zůstalo, přišla o hlavního sponzora a tím pádem i o velký balík peněz.

Nelsinho Piquet za svůj manévr dostal smlouvu na další rok. Když ale o své místo v průběhu sezony 2009 přišel, rozhodl se vyjít s pravdou ven. Pat Symonds i Flavio Briatore posléze obdrželi zákaz působení v F1.

David Prouza Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme