Tomáš Enge zůstává jediným Čechem v F1. Velmi blízko byl i Josef Král, nadějí je teenager Petr Ptáček

Formule jedna oslaví již tuto neděli významné jubileum. V Číně se pojede závod s pořadovým číslem 1000. Radiožurnál se tak tento týden věnuje zajímavým momentům v historii této prestižní série. Tentokrát se zaměříme na české jezdce, kteří ve formuli buď závodili, nebo k tomu měli blízko.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

První český jezdec Formule 1 Tomáš Enge

První český jezdec Formule 1 Tomáš Enge | Foto: Petra Čechová

Nejdále to z českých pilotů dotáhl Tomáš Enge, který ve formuli jedna závodil. Ve své první Velké ceně v roce 2001 obsadil v italské Monze s vozem stáje Prost 12. místo a mimo jiné dokázal porazit třeba Fernanda Alonsa, budoucího dvojnásobného mistra světa.

Dešťoví králové F1. Stewart ovládl nenáviděný Nürburgring, na mokru uměli i Schumacher nebo Senna

Číst článek

Enge nakonec odjel tři závody, jako náhradník zraněného Brazilce Burtiho. Zpětně ho mrzí, že neměl moc času na přípravu: „Pro mě bylo nejtěžší to, že jsem před závodem absolvoval s formulí jen jeden a půl dne testování. Bylo to všechno hrozně narychlo.“

I když se Tomáš Enge objevil jen ve třech Velkých cenách, je to stále jeden z největších milníků českého motorsportu. Ostatní piloti už takové štěstí neměli.

Jan Charouz se s vozem formule jedna svezl alespoň v tréninku během závodního víkendu. Josef Král a Jarek Janiš se pro změnu zúčastnili testování, přičemž Král byl velmi blízko k podepsání závodní smlouvy s týmem Hispania Racing. Nakonec mu to ale nevyšlo.

„Celou smlouvu jsme už měli na stole. Byla to jedna z nejsložitějších smluv, kterou jsem asi kdy viděl. Paradoxně jsme sehnali peníze, měli jsme už téměř všechno nachystané a Hispania Racing Team zkrachoval. V ten moment se mi uzavřela cesta do formule 1,“ vzpomíná Josef Král.

Základní kapitál 

Ke vstupu do formule 1 potřebujete určitý základní kapitál. Podle Krále je to zhruba 20 milionů dolarů. O tom, jak drahý je motorsport obecně, svědčí také slova Tomáše Engeho: „Jen sada pneumatik stojí 2 000 euro, tedy 50, 60 tisíc korun a vydrží 20, 30 kol, tudíž se na nich jezdí půl hodiny. A to jsou jen pneumatiky. Další částky tvoří motor, lidi, pronájem okruhu, benzín a tak dále.“

I když je cesta do formule 1 pro českého pilota náročná, jsou tu závodníci, pro které by to v budoucnu mohlo být reálné.

„Z mladých českých závodníků má momentálně asi nejlépe našlápnuto šestnáctiletý Petr Ptáček, který má za sebou jednu formulovou sezonu v italské formuli 4 a v letošní sezoně ho čeká evropský šampionát formule Renault,“ říká závodník a expert Radiožurnálu Jakub Knoll, podle kterého hrají Ptáčkovi do karet dva faktory. Má talent i dobré finanční zázemí. A to je pro potenciální vstup do formule 1 základ.

David Prouza Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme