Zmatečný finiš formule 1. ‚Sezona bude mít navždy punc nespravedlnosti,‘ myslí si expert Richtr

Dramatický závěr letošní sezony formule 1 přilákal v neděli k obrazovkám nejen fanoušky Mercedesu či Red Bullu, ale i motosportem nepolíbené diváky, kteří chtěli být svědky historického závodu. Pro mnohé z nich ale byly události konce závodu pravděpodobně dost zmatečné. Ředitel závodu Michael Masi totiž udělal několik kontroverzních rozhodnutí, která jsou podle experta na formuli 1 Tomáše Richtra těžko obhajitelná.

Tento článek je více než rok starý.

Abú Zabí Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Max Verstappen slaví vítězství v Abú Zabí

Max Verstappen slaví vítězství v Abú Zabí | Foto: Florent Gooden | Zdroj: Reuters

Lewis Hamitlon měl závod a titul mistra světa prakticky v kapse, ale pak v 53. kole z 58 havaroval Nicholas Latifi a na trať se dostal safety car, za nimž musí vozy regulovat svou rychlost.

Mezi Hamiltonem a Maxem Verstappenem byli v tu dobu závodníci, kteří jeli o kolo pozadu. Vedení závodu v čele s Michaelem Masim na poslední chvíli změnilo svůj původní verdikt, nechalo vozy mezi rivaly odjet, čímž vyklidilo mezi oběma soupeři prostor a opět povolilo v posledním kole pilotům závodit.

Verstappen v posledním kole sezony sebral Hamiltonovi titul mistra světa, Mercedes ale protestuje

Číst článek

Maxu Verstappenovi na nových pneumatikách tak spadla do klína příležitost, které využil, bez větších problémů Hamiltona předjel a stal se mistrem světa.

„Motivaci Masiho rozhodnutí ví jen on sám. V inkriminovaný moment bylo mezi Hamiltonem a Verstappenem pět vozů. Už dávno bylo zavedeno pravidlo, že když se restartuje po safety car závod, závodníci, kteří takto ‚překážejí‘, dostanou možnost předjet safety car, objet okruh okolo a zařadit se na konec, aby nepřekáželi mezi lídry. Nejdříve ale přišla zpráva, že tato procedura neproběhne,“ vysvětluje pro iROZHLAS.cz expert na formuli 1 a televizní komentátor Tomáš Richtr.

První rozhodnutí se nelíbilo Red Bullu, Verstappen by totiž v posledním kole musel předjet pět vozů, než by se vůbec k Hamiltonovi dostal. Piloti by sice Nizozemci museli uhnout, ale zdržení by zřejmě bylo příliš velké.

„To je věc, která mě zaráží. Bylo to zmatečné, pravidla jednoznačně říkají, že procedura restartu je taková, že piloti, kteří jedou o kolo pozadu, safety car předjedou. To, že z ředitelství zazněla informace, že jim to nebude umožněno, ani není možné. Michael Masi nemá mít možnost takto znásilňovat pravidla,“ říká Richtr.

Nejvypjatější závěrečné závody formule 1: Vettelovy výhry, filmoví ‚Rivalové‘ a Massovo zklamání

Číst článek

A Masi svoje rozhodnutí zanedlouho změnil, ale opět kontroverzně. Pět vozů mezi rivaly nechal odjet a závod restartoval v posledním kole. Podle pravidel měl ale safety car zmizet z trati až na konci kola následujícího po odklizení nabouraného monopostu, tudíž správně by za ním závodnici jeli až do konce závodu.

„Je to bezprecedentní a velmi okatě urychlené. Jestli to ředitel závodu udělal proto, aby celá sezona byla fantastická a nedojíždělo se pod safety carem, nebo protože tam je nějaký zájem, aby šampionem byl někdo jiný, to říct neumím,“ říká Richtr.

I proti tomu ten samý večer protestoval Mercedes. FIA (Mezinárodní automobilová federace) se ale odvolává v pravidlech na článek 15.3, který dává řediteli nejvyšší autoritu, co se týče interpretace pravidla o safety car.

„To je trochu alibistické vysvětlení. FIA prostě nedodržela vlastní postup, to je černé na bílém. A pak ale řeknou ‚ředitel závodů řekl, že safety car jede do boxů, tak nevíme, co proti tomu namítáte‘. To je jako když rozhodčí ve fotbale pískne do píšťalky,“ přirovnává Richtr.

„Nepřijatelné!“ napsal budoucí Hamiltonův kolega George Russell

„Došlo k nedodržení pravidla, i když právní argumentace zní, že na to měl ředitel závodu právo. Ale pak je druhá argumentace, kterou vám už žádný článek nedoloží - že to nebylo fér. Je to sport, musí mít nějakou integritu. Určitým proaktivním krokem byla nabídnuta jedné straně pomoc.“

„Vedení závodu v té konstelaci muselo vědět, že Verstappen Hamiltona na rychlejších pneumatikách předjede. To je ta křivda, něco bylo urychleno skrze nedodržení vlastní procedury. Neexistuje pro to bohužel obhajoba. A punc nespravedlnosti už z této sezony nikdo nikdy nesmaže, bude tam navždy,“ mrzí Richtra.

FIA a Michael Masi byli pod palbou kritiky fanoušků, stájí či médií po celou sezonu. Richtr si ale myslí, že valnou většinu kritiky podnítila především dramatičnost boje o titul.

„Motorsport je v tomto těžký. Nejde v něm dělat černobílá rozhodnutí jako třeba v tenise. Interpretace situací budou vždy odlišné. Tím, jak to bylo letos vyrovnané, tak každé takové rozhodnutí z povahy věci posunuje těžiště šancí na jednu či druhou stranu,“ říká televizní komentátor.

Bartoloměj Černík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme