Čeští letečtí modeláři patří mezi světovou špičku, kromě medailí sbírají úspěchy i jako konstruktéři

Zatímco třeba ve fotbale nebo v hokeji čekají čeští fanoušci na mezinárodní úspěch už řadu let, tak mezi menšími sporty stále najdeme disciplíny, ve kterých jsou Češi dlouhodobě mezi světovou špičkou. Například reprezentace v leteckém modelářství se už počtvrté za sebou stala mistrem světa. Zatím poslední triumf získali Češi v Japonsku na ostrově Hokkaidó.

Tento článek je více než rok starý.

Hokkaidó Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letečtí modeláři (ilustrační foto).

Letečtí modeláři (ilustrační foto). | Foto: Ivana Bernáthová

Přibližně jeden a půl metru velké a jeden kilogram vážící letecké modely vlastní výroby létající kolem nafouknutých pylonů rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Pro někoho je to na první pohled možná jen zábava, pro skupinu českých nadšenců ovšem koníček, ve kterém jsou už počtvrté za sebou nejlepší na světě.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čeští letečtí modeláři patří mezi světovou špičku, kromě medailí sbírají úspěchy i jako konstruktéři

„Kromě tradice, na které můžeme stavět, má český tým i ohromnou výhodu v tom, že pracujeme opravdu jako jeden tým. Sdílíme informace, pomáháme si a neváháme si říct, když někdo nedělá něco úplně dobře. To nás hrozně posouvá kupředu,“ vysvětluje české úspěchy závodník Tomáš Ciniburk.

I díky skvělé sehranosti patří čeští letečtí modeláři dlouhodobě ke světové špičce. A i kdyby na příštím mistrovství světa zlato popáté za sebou neslavili, tak je dost pravděpodobné, že jejich přemožitelé budou mít stroje, jejichž části z Česka alespoň pocházejí. Většina světových závodníků totiž k řízení modelů používá vysílače české výroby. Označení "made in Czech Republic" často i nesou vrtule a motory, z čehož tuzemští letečtí modeláři při závodech také těží.

„Pro mnoho modelářů se v minulosti stal jejich koníček velkým byznysem a díky tomu, že jsou od nás z Česka, dokáží mnohem lépe reagovat na naše požadavky,“ říká Ciniburk.

Že by si ale díky znalosti součástek čeští modeláři svoje stroje při závodech opravovali, podle Ciniburka nehrozí.

V Red Bull Air Race každá chybička rozhoduje o tom, jak doletíte, vysvětluje pilot Martin Šonka

Číst článek

„V současné době jsou komponenty již velmi spolehlivé, v podstatě se nemůže nic pokazit. Pokud se třeba modely srazí ve vzduchu a všechno se rozbije, tak je stejně potřeba sáhnout po zcela nových komponentech, které máme s sebou v dostatečném množství,“ vysvětluje Ciniburk.

I při takových opravách modelů ale musí být závodníci obezřetní, aby náhodou neporušili pravidla. Ta jsou totiž - podobně jako třeba při populárních závodech letecké akrobacie Red Bull Air Race - velice přísná.

„Modely se kontrolují, měří se plocha, rozměry, hmotnost. Samozřejmě se to kontroluje i v průběhu závodu, kdy člověk po letu přijde, položí model a zkontroluje se třeba váha s přesností na jeden gram,“ popisuje Ciniburk.

Sportu, který patří mezi nejrychlejší motosporty na světě a dosahuje se při něm přetížení až 30 G, přestože závodník může stát klidně na místě, se v Česku organizovaně věnuje zhruba stovka lidí.

Václav Rokyta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme