Závodním letadlem napříč Amerikou. Šonka i Kopfstein přelétávají sami, cestu zkomplikovala zima

Martin Šonka a Petr Kopfstein mají před sebou poslední závod leteckého seriálu Red Bull Air Race. Chystají se na něj v americkém Texasu, kam svá letadla, na rozdíl od dalších pilotů, dopravili sami.

Fort Worth/Texas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Martin Šonka | Foto: Daniel Grund | Zdroj: Red Bull Content Pool

Jejich letadla cestují po světě většinou v kontejnerech, protože je to daleko. Ale když mají čeští piloti série Red Bull Air Race Šonka a Kopfstein mezi závody ve Spojených státech, sednou do letadla a přeletí klidně i stovky mil sami.

Letadlo je jako manželka, taky ji nechcete nikomu půjčit, smáli se čeští piloti a hokejisti

Číst článek

Indianapolis a Fort Worth dělí přibližně 1400 kilometrů, Martin Šonka to ale vzal oklikou k mechanikovi do Arizony a mohl se během letu věnovat i sociálním sítím. „Natáčím všude možně a je to sranda. Lidi psali, že chtějí víc vidět z kabiny. Ale že bych si dělal selfíčka z trati, to určitě ne,“ říká pro Radiožurnál. 

Závody v Indianě a Texasu dělí více než měsíc. Zatímco někteří piloti letí domů, Češi mohli pracovat na letadle.

„Jsou tu kluci, kteří mají svého pilota, který to přeletí a oni můžou linkou normálně domů. Já si to užívám. Jednak nemusím platit žádného pilota, což mi vyhovuje, protože jsem spořínek a držgrešle. A hlavně si rád zalétám, jsou to zase jiné zážitky,“ vysvětluje jeden z favoritů na vítězství v celé sezoně.

‚Topení si nemůžeme dovolit‘

Zážitky s přeletem ale tentokrát zkomplikovalo počasí. Když Šonka odlétal z Arizony, bylo 25 stupňů, jenže pak přišla studená fronta. „Dala mi pořádně zabrat. V Dallasu bylo dokonce lehce pod nulou a i když jsem byl nabalený, mrznul jsem pořádně,“ přiznává.

Podobné zkušenosti má i druhý český pilot v seriálu Petr Kopfstein. „Startoval jsem ve sněžné vánici a tohle nemá topení,“ vysvětluje. „Je to váha a nemůžeme si topení dovolit. Mrznul jsem z Oklahomy do Dallasu, měl jsem zmrzlé a odkrvené prsty,“ líčí Kopfstein.

Petr Kopfstein | Zdroj: Red Bull Media House

Aktuálně třináctého pilota celkového pořadí trápí i motor, se kterým létá po celou dobu svého působení mezi leteckou elitou.

„U leteckého motoru dochází k opotřebení exponenciálně. Dlouho je v dobrém stavu, ale jakmile se jeho kvalita začne zhoršovat, jeho výkon klesá dramaticky rychle. A právě do tohoto zlomového momentu jsme se letos dostali. Jsme posledním týmem, který v nedávné době nevyměnil aspoň válce, nebo rovnou celý motor,“ vysvětluje Kopfstein.

Nový motor už je ve výrobě. Nedaleko Dallasu ho ještě mít k dispozici nebude, ale určitě se nebude třást zimou. V pátek čekají piloty volné tréninky v trati, v sobotu kvalifikace a v neděli samotný závod. O titul si to v posledním závodě rozdají tři piloti. Čech Šonka, Američan Goulian, Australan Matt Hall.

František Kuna, vman Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme