Bez ‚roadbooku‘ ani ránu. Na Rallye Dakar se jezdci neobejdou bez itineráře trati

Nejdůležitější pomůckou každého závodníka na Rallye Dakar je takzvaný roadbook neboli itinerář trati. Díky němu vědí, kudy mají jet a na jaká místa si dát pozor. Motocyklisté ho mají v podobě ruličky, posádky automobilů a kamiónů sešité do knížky. Obě skupiny ho ale bohatě vymalovávají fixami.

Arequipa/Peru Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Gabriela Novotná. | Zdroj: http://www.indigoracing.cz/foto-video/

„Záleží na každém jezdci, jak důsledně si to připravuje. Já jsem v tom obecně vzato docela pečlivá, protože mi pomáhá, že jen mrknu dolů a vidím,“ vysvětluje česká motorkářka Gabriela Novotná.

Přehrát

00:00 / 00:00

Bez ‚roadbooku‘ ani ránu. Na Rallye Dakar se jezdci neobejdou bez itineráře trati

Roadbook má tři sloupce. V prostředním je šipka, kudy vede závodní trasa. Kolem ní může být symbol, který se váže k danému místu na trati. Třeba most, duny a podobně.

„V prvním sloupci je, na kterém kilometru je daná překážka, zatáčka nebo cokoliv, zkrátka nějaký bod, kterého se chytnu. V tom třetím sloupci je podrobné doplnění, co bych měl ještě vědět k té dané zatáčce. Třeba že pravou zatáčkou jsou vyjeté koleje od kamionů nebo takhle,“ doplňuje zatím nejrychlejší český motorkář v letošním dakarském ročníku Jan Brabec.

Důležitými položkami roadbooku jsou nebezpečná místa a „way pointy“, tedy povinné průjezdní body. Ty si závodníci zvýrazňují dobře viditelnými fixami.

Macík byl na Dakaru druhý mezi kamiony, průběžně je čtvrtý

Číst článek

„Křižovatky, které jsou víceméně rovně a dají se rychle projet, mám zelenou, a složitější mám fialovou. Když už vidím nějaké fialové políčko, tak vím, že se musím na tu navigaci soustředit. Pak si značím nebezpečí a way pointy. Ty se nám zaznamenávají do naší GPS. Neprojetí toho bodu znamená penalizaci, což je něco, čemu se snažím ze všech sil vyhnout,“ popisuje Novotná.

Symbolů, které se v roadbooku objeví, mohou být stovky. Pořadatelé na ně mají za ta léta manuál. Některé z možných symbolů byste na Rallye Dakar asi nečekali.

„Mám udělaný takový tahák. Mám ho v češtině, abych si to v hlavě nemusel překládat. Byla tam pošta. Nechápu. Že bych třeba zastavil u pošty, poslal si dopis nebo něco? Nevím, fakt mě to ale pobavilo,“ směje se Jan Brabec nad manuálem k dakarskému roadbooku.

Jan Říha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme