První a poslední Čech ve formuli 1. Před 20 lety dostal Enge šanci v nejprestižnější motoristické soutěži

Ve čtvrtek je to přesně dvacet let, co se v závodě formule 1 představil první a zatím jediný český pilot. Tomáš Enge v roce 2001 debutoval v nejprestižnější motoristické soutěži ve Velké ceně Itálie. Během své kariéry si kromě formule 1 vyzkoušel i mnoho dalších prestižních sérií.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tomáš Enge v monopostu Prost při závodu formule 1 | Foto: John Marsh | Zdroj: Reuters

Tomáš Enge ve formuli 1 debutoval 16. září 2001, kdy ho stáj Prost nasadila v průběhu sezony do Velké ceny Itálie v Monze. V ní dojel na 12. místě a šanci dostal i v obou zbývajících závodech sezony, ve kterých si připsal 14. místo a jednou nedojel.

Přehrát

00:00 / 00:00

Před 20 lety se Tomáš Enge jako jediný Čech představil v závodě formule 1. Více v příspěvku Davida Prouzy

Šance na pokračování ve formuli 1 byla, ale nakonec narazila na finanční problémy stáje Prost.

„Tým se snažil do poslední chvíle zachránit, ale zbankrotoval přes zimu, kdy jsme s ním právě řešili další sezonu. Pak už nebyl prostor pokračovat v jiném týmu,“ vyprávěl Radiožurnálu Enge.

Šance ve formuli 1 už nepřišla, a tak Enge hledal štěstí jinde. S trochou nadsázky lze říct, že ve své kariéře závodil snad ve všem, co má čtyři kola.

Systém halo mi zachránil krk, oddechl si Hamilton po kolizi. Verstappenova reakce ho překvapila

Číst článek

„Jezdil jsem s cestovními vozy, formulovými vozy, s LMP a rallye autama, na asfaltu i na sněhu. Takže víceméně se vším možným,“ vyjmenovával Enge, pro kterého ale nebyl start ve formuli 1 jediným vrcholem kariéry.

„Přirovnal bych to k IndyCar nebo k Le Mans. Všechny tyhle série můžu dát na podobnou úroveň. Větší zážitek jsem ale měl v těch sériích, kde jsem působil delší dobu,“ uvedl.

První Čech ve formuli 1 nebo americké sérii IndyCar si na začátku letošního roku splnil ještě jeden sen – zúčastnil se slavné Rallye Dakar. V kategorii buggyn obsadil po velkých technických problémech v úvodu 34. místo, mezi takzvanými lehkými prototypy byl desátý.

David Prouza Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme