Přeprava lodí a koně na Olympiádu

Nejen sportovci se musí včas a v pořádku dostat do dějiště olympijských her, v aktuálním případě do Atén. Nezbytná je také přeprava jejich "nádobíčka" a ne každý si jako tenista, atlet, plavec nebo naše basketbalistky může vše potřebné sbalit do kufru. Jak se tedy čeští olympionici vypořádali s přesunem lodí, kol a také koně, to nám teď prozradí Filip Šedivý.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Atény 2004

Atény 2004 | Foto: EPA

Ze zmíněných nejméně starostí řeší cyklisté. Ti přepravují svá kola standardním způsobem jako zavazadla v letadle, pouze uložená ve speciálních obalech. Výjimkou jsou stroje Lady Kozlíkové, která se představí na dráze i silnici. Proto veze celkem sedm kol její trenér Břetislav Usnul v automobilu.

Po vlastní ose se s loděmi vydali do Atén také jachtaři a podobně je na tom rychlostní kanoista Martin Doktor. Jeho dvě lodě jsou drahé, každá za 130 tisíc korun, ale především v případě poškození při manipulaci v letadle neopravitelné. Naopak kanoisté-slalomáři věří letadlům. I proto, že téměř vše umí spravit. Vozí si sebou speciální kufřík plný epoxidu, tkanin, štětců, ředidel, brousků a smirkového papíru. To veslařské lodě se do letadla prostě nevejdou, navíc jsou křehké a nerozebratelné.

Vašek: Musí se přepravovat na speciálním vleku, kupujeme ho v Německu a je 11 metrů dlouhý.

Říká sekretář Českého svazu veslování Miroslav Vašek, řidič automobilu, který onen vlek táhne.

Vašek: Celá souprava má asi 16 metrů. Jedeme směrem do Itálie, přístavu Bari, kde se nalodíme na trajekt, po 15 hodinách vystoupíme v přístavu Patras, odkud pojedeme zhruba 200 kilometrů do místa konání veslařských soutěží.

Celkem se veze devět lodí - sedm pro české posádky, jedna pro náhradníky a také dvojskif pro jediné Slováky ve veslařské olympijské regatě. Nejdražší z nákladu na vleku je čtyřveslice - stojí půl milionu. Samotná přeprava je podle Miroslava Vaška mnohem levnější.

Vašek: Koupili jsme lodní lístek, tam a zpátky stál 38 tisíc plus pohonné hmoty a průjezdy po italských dálnicích. Vše odhaduji na 50 tisíc korun.

Poprvé je součástí české olympijské výpravy také kůň. Jaroslav Hatla absolvuje soutěž v military, jezdecké všestrannosti, na třináctiletém irském valachovi jménem Kyrenejennalla's Boy, pro snazší výslovnost se mu říká Berry. Ten se do Atén přesunuje letadlem z Anglie, kde Hatla s Berrym absolvovali závěrečnou přípravu. Sportovní ředitel Českého olympijského výboru Jan Hrdina k tomu říká.

Hrdina: Nedá se mluvit o komplikaci, ten proces je velice standardní, jsme velmi dobře připraveni. Kůň poletí z Londýna, Jarda Hatla tam spolupracuje s trenérem, také letí britská ošetřovatelka na kterou je kůň zvyklý. Nečekám žádné problémy.

A žádné nepřekonatelné potíže zatím nemusel s přepravou lodí a dalšího vybavení řešit přímo v Aténách ani vedoucí naší olympijské mise František Dvořák.

Dvořák: Kanoisté-slalomáři nenechávají nic náhodě a vozí lodě jako spoluzavazadlo letadlem. Rychlostní kanoisté svezou lodě po ose, sekretář Mokrý je přiveze 20. srpna. Jachtaři přivezli svůj náklad každý vlastním autem. Všechno proběhlo v pořádku, snad jen na konci se kvůli akreditaci nemohli dostat do Mariny. Všechno je ale vyřešeno a trénují už na moři.

Filip Šedivý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme