Přeprava lodí a koně na Olympiádu
Nejen sportovci se musí včas a v pořádku dostat do dějiště olympijských her, v aktuálním případě do Atén. Nezbytná je také přeprava jejich "nádobíčka" a ne každý si jako tenista, atlet, plavec nebo naše basketbalistky může vše potřebné sbalit do kufru. Jak se tedy čeští olympionici vypořádali s přesunem lodí, kol a také koně, to nám teď prozradí Filip Šedivý.
Ze zmíněných nejméně starostí řeší cyklisté. Ti přepravují svá kola standardním způsobem jako zavazadla v letadle, pouze uložená ve speciálních obalech. Výjimkou jsou stroje Lady Kozlíkové, která se představí na dráze i silnici. Proto veze celkem sedm kol její trenér Břetislav Usnul v automobilu.
Po vlastní ose se s loděmi vydali do Atén také jachtaři a podobně je na tom rychlostní kanoista Martin Doktor. Jeho dvě lodě jsou drahé, každá za 130 tisíc korun, ale především v případě poškození při manipulaci v letadle neopravitelné. Naopak kanoisté-slalomáři věří letadlům. I proto, že téměř vše umí spravit. Vozí si sebou speciální kufřík plný epoxidu, tkanin, štětců, ředidel, brousků a smirkového papíru. To veslařské lodě se do letadla prostě nevejdou, navíc jsou křehké a nerozebratelné.
Vašek: Musí se přepravovat na speciálním vleku, kupujeme ho v Německu a je 11 metrů dlouhý.
Říká sekretář Českého svazu veslování Miroslav Vašek, řidič automobilu, který onen vlek táhne.
Vašek: Celá souprava má asi 16 metrů. Jedeme směrem do Itálie, přístavu Bari, kde se nalodíme na trajekt, po 15 hodinách vystoupíme v přístavu Patras, odkud pojedeme zhruba 200 kilometrů do místa konání veslařských soutěží.
Celkem se veze devět lodí - sedm pro české posádky, jedna pro náhradníky a také dvojskif pro jediné Slováky ve veslařské olympijské regatě. Nejdražší z nákladu na vleku je čtyřveslice - stojí půl milionu. Samotná přeprava je podle Miroslava Vaška mnohem levnější.
Vašek: Koupili jsme lodní lístek, tam a zpátky stál 38 tisíc plus pohonné hmoty a průjezdy po italských dálnicích. Vše odhaduji na 50 tisíc korun.
Poprvé je součástí české olympijské výpravy také kůň. Jaroslav Hatla absolvuje soutěž v military, jezdecké všestrannosti, na třináctiletém irském valachovi jménem Kyrenejennalla's Boy, pro snazší výslovnost se mu říká Berry. Ten se do Atén přesunuje letadlem z Anglie, kde Hatla s Berrym absolvovali závěrečnou přípravu. Sportovní ředitel Českého olympijského výboru Jan Hrdina k tomu říká.
Hrdina: Nedá se mluvit o komplikaci, ten proces je velice standardní, jsme velmi dobře připraveni. Kůň poletí z Londýna, Jarda Hatla tam spolupracuje s trenérem, také letí britská ošetřovatelka na kterou je kůň zvyklý. Nečekám žádné problémy.
A žádné nepřekonatelné potíže zatím nemusel s přepravou lodí a dalšího vybavení řešit přímo v Aténách ani vedoucí naší olympijské mise František Dvořák.
Dvořák: Kanoisté-slalomáři nenechávají nic náhodě a vozí lodě jako spoluzavazadlo letadlem. Rychlostní kanoisté svezou lodě po ose, sekretář Mokrý je přiveze 20. srpna. Jachtaři přivezli svůj náklad každý vlastním autem. Všechno proběhlo v pořádku, snad jen na konci se kvůli akreditaci nemohli dostat do Mariny. Všechno je ale vyřešeno a trénují už na moři.