Úskalí řecké dopravy

Troubení automobilů uslyšíte v aténských ulicích hodně často. Klakson je nezbytnou pomůckou každého, kdo se chce pohybovat na zdejších silnicích. Náš technik Jaromír Nikl, který toho z nás za volantem tady odseděl nejvíc, charakterizuje místní šoféry takto.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

přípravy na OH v Aténách | Zdroj: ČTK

Nikl: Dá se říci, že jsou mezi sebou ohleduplní, ale s jižním temperamentem, troubením, nedodržování pruhů. Jezdí se rychle, ze značek se tady nedělá žádný problém, stopka se bere jenom jako doporučení.

Přehrát

00:00 / 00:00

Úskalí řecké dopravy

Zrádné jsou i směrové tabule, ne všechny jsou doplněny o latinský přepis místních názvů, a tak zabloudíte velmi snadno.

Jinak ale dopravní systém v Aténách funguje nad očekávání. Když jsem tu byl před pár měsíci, nedalo se centrem projet. A to do něj směly jen taxíky a podle toho, jaký byl den, auta se sudou nebo lichou poznávací značkou. Teď aténští organizátoři zakázali do centra vjezd všem soukromým vozům, na všech důležitých komunikacích jsou červeně vyznačeny pruhy jen pro olympijskou dopravu, a tak jsme tady nepotkali ještě nikoho, kdo by uvíznul v zácpě.

A jak se po Aténách pohybují sportovci, prozradil šéf české mise František Dvořák: Doprava je organizována prostřednictvím autobusů, ve vesnici je velká transportní zóna, kde na každé sportoviště je speciální stanice a jezdí se v pravidelných intervalech.

Autobusy se sportovci jezdí spolehlivě, možná i zásluhou toho, že řidiči mají nad sebou uniformovaný dohled, jak popisuje česká sportovní gymnastka Jana Komrsková.

Komrsková: Jako doprovod s námi jezdí většinou policista nebo auto s majáčkem před i za autobusem. Střídají se podle množství lidí.

Bedlivý pozor si zato Komrsková dává na to, aby na zástavce autobusu stála s předstihem. Už se jí totiž stalo, že nedočkavý šofér vyrazil pár minut před stanoveným odjezdem. I na takové nenadálé situace je vedení české výpravy nachystáno. K dispozici má celkem šest vozů, kterými může sportovce vozit podle jejich požadavků. O jedno auto už ale česká výprava přišla. Jak? To popisuje František Dvořák.

Dvořák: Byla to kuriozita prvních dnů. Přidělili nám klíče od aut a při cestě na parkoviště jsme zjistili, že jedno chybí a do dneška nebylo nalezeno. Dostali jsme náhradní.

Pokud se na hry chystáte jako diváci, můžete po Aténách jezdit metrem, jsou tu tři linky. Využít lze také dvě úplně nové trati tramvají na jihu metropole nebo trolejbusy. Oblíbené mezi Atéňany jsou žluté taxíky.

Spolu s kolegou Miroslavem Augustinem doporučujeme, abyste v nich použili bezpečnostní pás. Před sedmi lety během atletického světového šampionátu jsme právě v taxíku zažili pravý aténský karambol. Naštěstí skončil jen pomačkaným plechem a hlasitou hádkou o tom, kdo srážku zavinil. Ale platit rozlícenému šoférovi nebyl rozhodně žádný med.

Petr Souček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme