V mrazivém a zasněženém Östersundu se po ulicích prohánějí cyklisté, město je v tom navíc podporuje

Jestli patříte mezi cyklisty, stejně už je to nejspíš docela dlouho od vaší poslední projížďky, vždyť jen málokdo v zimě vyráží na kolo. Tedy ne ve švédském Östersundu – tam potkáte během dne desítky cyklistů bez ohledu na počasí. Reportáž pro Radiožurnál natočil David Nyč.

Reportáž Östersund Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Závěje v ulicích švédského Östersundu a v nich uvězněné kola | Foto: David Nyč | Zdroj: Český rozhlas

Tady v Östersundu jakoby řada místních zimu vlastně ignorovala. Na hřišti před školou se děti brodí sněhem a hrají fotbal, vedle obchodu je zase ve stojanu vedle sebe hned několik jízdních kol. Než jejich majitelé stihnou nakoupit, tak jejich sedla slušně zapadají sněhem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ve švédském Östersundu se jezdí na kolech i v mrazu a na sněhu. Poslechněte si reportáž Davida Nyče

Paní Mariana jezdí i ve svém pokročilém věku každý den do práce na kole, ale protože se tu silnice a chodníky příliš neupravují, řekl bych, že je to docela nebezpečný způsob dopravy. Jenže Mariana je na všechno připravena a ukazuje mi speciální pláště, ve kterých má takové hřeby.

„Uklouzla jsem jen párkrát, ale nebylo to nic hrozného. Zrovna tu bylo fakt hodně sněhu, takže jsem padala do měkkého,“ popisuje

Paní Mariana mi kolo na chvíli půjčí. Necítím se tu na kole úplně bezpečně. Zvlášť když v jedné ruce držím diktafon.

Kvašené jako v Česku. Biatlonoví fanoušci mohou v Östersundu ochutnat speciální pivo

Číst článek

Další z cyklistů mi říká, že je tu paradoxně horší chodit po svých. Každopádně není náhodou, že v mrazivém Östersundu potkáte v tomhle období v ulicích desítky cyklistů.

„Chceme snížit emise od automobilů, a jedním ze způsobů je přinutit lidi, aby víc jezdili na kole. Máme tu projekt, který se jmenuje ‚zimní cyklistika‘, funguje desátým rokem a každou zimu nám přibyde zhruba stovka lidí,“ říká koordinátorka projektu z místní radnice Maria Olssonová.

„Šedesát procent svých cest po městě v období mezi listopadem a dubnem musí absolvovat na kole. Dostanou od nás helmu, světla, reflexní vesty a hlavně speciální pláště. A každý měsíc nám podávají zprávy o tom, jak moc kolo využili,“ dodává.

A evidentně využívají, na rozdíl od obvazů a dezinfekcí. Tyhle cesty Švédové prý bez problémů zvládají v sedlech svých kol, i přesto, že je tu většina cest pokrytá ledem.

David Nyč Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme