Místo rychlovlaku autobusy a náklaďáky. Do her zbývá 100 dní a pořadatelé mění plány
Do olympijských her v Jižní Koreji zbývá 100 dní a kromě bezpečnosti dělá organizátorům velké starosti doprava. Do hor ve východní části země se totiž lidé i materiál budou přesouvat hlavně po dálnici, která může být především během oslav lunárního nového roku téměř neprůjezdná.
Původní plán na přesuny mezi Soulem a Pchjongčchangem obsahoval rychlejší a pohodlnější jízdu po kolejích - organizátoři ho ale kvůli velkému zájmu a kapacitním důvodům přehodnotili.
Poletíte do Koreje? Otázky a odpovědi pro fanoušky českých olympioniků
Číst článek
„Myslím, že to bude veliký oříšek. Organizační výbor změnil plán, původně měl dopravovat všechny týmy rychlovlakem, změnilo se to na autobusy a náklaďáky. Jsme zvědaví, jak to bude fungovat,“ popisuje Radiožurnálu šéf české olympijské mise Martin Doktor, který se před necelými dvěma týdny vrátil z inspekční cesty v Jižní Koreji.
Původní variantou tedy rychlovlakem by sportovci byli z letiště v dějišti olympiády za hodinu a půl, autobusem potrvá cesta víc než dvakrát déle.
„V současné době při normálním provozu jsou za tři a půl hodiny na místě, v případě nějakých komplikací by to mohlo být delší,“ tuší Doktor.
A bohužel i několikanásobně delší. Hlavně mezi 14. a 17. únorem. Jihokorejci totiž budou slavit nový lunární rok a podle tak cesta Soul - Pchjongčchang může protáhnout klidně i na 10 hodin.
V podobném duchu mluví i redaktorka Českého rozhlasu Kristina Lamperová, která je aktuálně na jihovýchodě země v Pusanu.
„Popojeli jsme metr, pak jsme minutu stáli, pak zase metr. A to jsou tu čtyřproudé silnice v jednom směru. V Soulu je situace úplně stejná. Bavila jsem se třeba s Čechy, kteří tam žijí, tak na trase mezi Soulem a Pchjongčchangem se kolony tvoří každý den od rána a mohou dosahovat délky až několik desítek kilometrů,“ přibližuje novinářka.
Jižní Korea má přes 50 milionů obyvatel a velikostně je srovnatelná s Maďarskem. Velká hustota zalidnění a zájem fanoušků z celého světa o olympijské hry by tak mohla výrazně zkomplikovat cestování sportovců.
„Samozřejmě není úplně skvělé, když tým přijede po deseti hodinách letu a musí se připravit na další dlouhé cestování,“ doplňuje Martin Doktor, který bude mít v Jižní Koreji na starosti celý český tým.