Běžecké tratě se měří pomocí čítače i klasického pásma, říká expert Václav Skřivánek

Když se mluví o pořádání silničních běhů, často se zapomíná na jeden z nejdůležitějších bodů na seznamu - přesné změření trati. Zásadní je to hlavně u vytrvalostních disciplín, které se běhají po často se měnících tratích v centrech metropolí. A to měření není zase tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Václav Skřivánek a Carlo Capalbo, organizátoři Pražského mezinárodního maratonu | Foto: Eva Dvořáková

„Jediná uznávaná metoda pro certifikaci je jízda na kole s takzvaným Johnsonovým čítačem. To je speciální mechanické počítadlo připevněné na kolo. Využívá se ale i klasické pásmo,“ popisuje základní pomůcky Václav Skřivánek, ředitel Pražského mezinárodního maratonu.

Pásmo je nutné k tomu, aby se načrtla čára, dlouhá 300 až 500 metrů, podle které se kolo kalibruje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak se profesionálně měří běžecké tratě prozradil certifikovaný měřič Václav Skřivánek

„Samozřejmě záleží na tom, o jaké kolo jde, jak těžký jezdec na něm jede, jak jsou nafouklá kola a podobně. Čím více jsou nahuštěná, tím lépe, měří se s nimi přesněji. S typem povrchu se pak mění i měření,“ poukazuje Skřivánek, na co všechno musí dávat při práci pozor.

Další vzorečky a proměnné jsou nutné i při práci s pásmem. Na druhé straně je to pro něj ale velká výzva. Vždyť je jediným Čechem, který může měřit tratě na světových akcích.

„Na mezinárodní akce nejvyššího významu mám u nás certifikaci opravdu jenom já. Jeden člověk je také na Slovensku, v Rakouskou už je měřičů víc, a někteří jsou také v Německu. Řekněme, že tu nejvyšší certifikaci má pár desítek lidí po celém světě,“ podotýká.

Díky oprávnění si Skřivánka pozvali organizátoři světového šampionátu v ultramaratonu. V katarském Dauhá se sice běželo na pětikilometrovém okruhu, ale i tak na něm strávil hodně času.

S podvody organizátorů se zatím nesetkal

„Dokonce jsem to jel několikrát, trasu jsem víceméně připravoval skoro dva dny,“ povídá o čerstvé zkušenosti Skřivánek, který už ale byl u mnohem těžších měření. Například v klikatých pražských uličkách.

V nich se do optimální, nejkratší stopy, kterou značí modrá čára na silnici, dostane jen hrstka závodníků s nejsilnějšími lokty. Zatím ale prý nenarazil na to, že by někde organizátoři podváděli a chtěli si trať zkrátit.

„Jde ale spíš o to, mít trasu opravdu přesnou. Pro organizátora by to byl velký risk, protože když někdo zaběhne rekord, tak při následném měření trati by to nevyšlo,“ dodává Skřivánek.

Jakub Marek, Petr Hašek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme