Dostavbu polské dálnice na fotbalové Euro museli zachraňovat Češi
Němečtí fotbaloví fanoušci, kteří dnes autem dorazí na semifinále do Varšavy, můžou děkovat Čechům. Právě česká firma totiž dostavěla nejdůležitější úsek dálnice spojující Berlín s Varšavou. Asfalt položila pouhopouhý den před začátkem fotbalového Eura. Po turnaji pak dálnici dodělá.
O jednom úseku dálnice se v Polsku před Eurem psalo každý den. A nebýt Čechů, jeli by dnes fotbaloví fanoušci do Varšavy přes objížďky.
„Tu stavbu původně stavěli Číňané, kteří ji nedostavěli a nechali ji v poměrně katastrofálním stavu. Pak jsme to převzali my společně s firmou DSS a ta také zkrachovala. Takže jsme nakonec celou stavbu převzali před dvěma a půl měsíci a za tu dobu jsme museli postavit dvacet kilometrů dálnice, “ říká Ivo Sochorek z firmy Bögl a Krýsl.
Stihnou, nestihnou? To byla zásadní otázka. Šéf stavby Pawel Ratajczyk přiznává, že takový stres nezažil. „Je těžké necítit tlak, když jsme museli dokončit úsek dálnice během tří měsíců a normálně to trvá dva roky. Ale kvůli Euru a fanouškům jsme to museli stihnout.“
To, že byl termín dokončení hodně našponovaný, přiznává i Jan Košťál. „I když jsme aktivní na řadě velkých staveb, tak toto je moje největší životní zkušenost. Vymyká se všem různým věcem, na kterých jsem kdy dělal.“
Dálnice ale není úplně hotová. Poláci dokonce přijali speciální zákon, který povolil takzvanou sjízdnost některých úseků.
„Chybí nám ještě plno práce kolem. Musíme dodělat servisní cesty, obslužné komunikace, nájezdy a po skončení turnaje ještě doděláme chybějící protihlukové stěny. Případně přestříkáme trvalé dopravní značení,“ popisuje Ivo Sochorek.
Nedodělky na dálnici musí kontrolovat i několikrát denně. Polští řidiči jsou ale šťastní, že díky fotbalovému Euru získali stovky kilometrů dálnic.
„Jako Polák bych si přál, aby dálnic a rychlostních silnic bylo co nejvíce. Abychom mohli po Polsku jezdit tak jako na Západě. No a díky Euru jsme udělali první krok,“ dodává Pawel Ratajczyk.