Fotbaloví fanoušci chtějí vliv a spojují se napříč Evropou, z ČR se zapojují Bohemians

Fanoušci by měli mít větší vliv na řízení fotbalových klubů. To je myšlenka organizace Supporters Direct, která pomáhá příznivcům ve více než dvaceti zemích Evropy. Jednou by to mohlo být i v Česku, první kontakty navázalo Družstvo fanoušků Bohemians.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pražští Bohemians mají fanouškovsou základnu, která před lety tradiční klub pomohla zachránit | Foto: www.bohemians.cz/PJMl

„Často nás fanoušci kontaktují s tím, že je jejich klub ve velkých finančních problémech a oni ho chtějí zachránit, ale nevědí, jak na to. Řada z nich také touží po lepším fungování klubu nebo zastoupení v jeho managementu, což se ale ne pokaždé povede. Snažíme se pomoct, poradit a přispět zkušenostmi,“ říká Ben Shave, který je manažerem rozvoje v evropské divizi Supporters Direct.

Přehrát

00:00 / 00:00

Po celé Evropě se do chodu fotbalových klubů zapojují i fanoušci, pomáhá jim organizace Supporters direct

Organizace vznikla už v roce 1992 v anglickém Northamptonu, kterému právě fanoušci pomohli z velké krize. Dnes ji financují UEFA a Evropská unie.

Pokud se klub ocitne v nouzi, tak jako třeba před lety Swansea - přijde pomocná ruka velmi vhod. Ale pokud finanční problémy nemá, patří soukromému majiteli a fanoušci začnou bojovat o větší vliv, můžou být jednání s klubovým vlastníkem složitá.

„Vždycky záleží na konkrétní situaci. Ti nejrozumnější majitelé se chtějí s fanoušky bavit a chápu, jaké jim to přináší výhody. Ale samozřejmě máme i případy, kdy o tom vlastníci nechtějí ani slyšet. Pak je to politická a složitější věc,“ ví ze zkušenosti Ben Shave.

Fanouškovské „trusty“, které Supporters Direct pomáhá zakládat, se hlavně v Británii stávají článkem, se kterým se v klubové mozaice počítá. Tu je jejich zapojení větší, tu menší, ale třeba v Premier League s nimi spolupracuje 13 z 20 klubů včetně gigantů.

Ben Shave, manažer rozvoje Supporters direct | Foto: Vojtěch Man

„Pracujeme s mnoha společnostmi fanoušků z mnoha klubů od Manchesteru United, což je ta nejvyšší úroveň, až po osmou ligu v Belgii,“ říká Angličan, který cestuje po Evropě a navazuje nové kontakty.

Celkem organizace sdružuje asi tři stovky společenstev. „Některé nemají v klubu žádný vlastnický podíl, některé mají malý a některé naopak stoprocentní, jako Schalke nebo Malmö, se kterými máme obzvlášť dobré vztahy. Ta síť je opravdu velká,“ uvádí příklady.

Jednou by se mohla rozrůst i do Česka, Družstvo fanoušků Bohemians by do takové společnosti zapadlo snadno. „To nejzajímavější, co fanoušky Bohemians opravdu odlišuje od ostatních v Evropě, je, že dali dohromady politickou stranu. Když máte téma jako Ďolíček, tak už se to netýká jen fotbalu, ale celé společnosti,“ dodává Ben Shave, který vršovický stadion navštívil, setkal se i s podporovateli Slavie.

Návštěva z Anglie komunikovala i s vedením Bohemians. Hlavním bodem programu však bylo jednání s fanoušky, kteří si od případné spolupráce dost slibují.

„Mají velké know-how v podchycování členských základen a výběru finančních prostředků, které by mohly pomoci klubu. Mohli by nám pomoci i v domlouvání přátelských zápasů se zahraničními týmy,“ věří Svatoslav Baťa, marketingový manažer Bohemians a člen vedení velmi aktivního Družstva fanoušků.

Svatoslav Baťa (vpravo) v rozhovoru s Janem Suchanem | Foto: Vojtěch Man

Jan Suchan, Vojtěch Man Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme