Jan Kaliba: V Indii se probouzí fotbalový obr

Pokud by se někdo ptal, kde se nejlépe daří fotbalu, jistě by mu většina lidí odpověděla velmoci, jakými jsou Španělsko, Brazílie, Nizozemsko, Německo, Argentina či Anglie. Ale možná nebude dlouho trvat a mapa fotbalového světa se zajímavě změní. Na cestu z fotbalového suterénu na výsluní se rázně vydává druhá nejlidnatější země světa Indie.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dav před šivaistickým chrámem během významného svátku - jižní Indie | Foto: Zdeněk Štipl

Kapitán italských mistrů světa Fabio Cannavaro, světový šampión z Francie Robert Pires, někdejší obávaní kanonýři Fernando Morientes nebo Hernán Crespo.

Ti všichni spolu s více než dvaceti dalšími veterány si shánějí očkování proti exotickým nemocem a letenku do Kalkaty, aby pomohli probudit indický fotbal. Indie je totiž spícím fotbalovým obrem.

Zemi s více než miliardou obyvatel patří až 162. místo v žebříčku FIFA za Bangládešem, Nepálem nebo třeba Maltou. Přitom se nedá říct, že by fotbal nebyl v Indii sportem tradičním nebo populárním. Britskými kolonizátory založená indická fotbalová liga je starší než Real Madrid a před patnácti lety přišlo na kalkatské derby 130 tisíc lidí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Světové hvězdy pomohou Indickému fotbalu na výsluní

Předloňský ročník anglické Premier League ladilo na svých televizích 60 milionů Indů, což se rovná populaci Velké Británie. Jenže indický fotbal přesto živoří a žije ve stínu veleúspěšného kriketu. V tomhle sportu indická liga láká největší hvězdy světa a indická reprezentace ve světě těžko hledá konkurenci.

Proto se společnost Celebrity Management Group rozhodla vytěžit potenciál rychle se rozvíjející země a rozjíždí soutěž po vzoru úspěšné kriketové ligy nebo americké Major League Soccer. Pro začátek jen ve státě Západní Bengálsko a se šesti týmy.

Crespovi, Cannavarovi a dalším hvězdám zaplatila tato společnost v přepočtu 12 milionů korun za dva měsíce práce a předhodí je v aukci šesti klubům, které si je trochu po vzoru trhu s otroky rozeberou. Každý klub dostane na sezónu 50 milionů korun a může za ně angažovat maximálně čtyři cizince a naopak musí dát prostor aspoň šesti indickým fotbalistům do 21 let.

Smlouva mezi Celebrity Management Group a Indickou fotbalovou asociací je uzavřená na 30 let a obě strany doufají, že se jim vyplatí. To by znamenalo, že bude nová indická liga komerčně úspěšná a tamní fotbalová reprezentace prorazí mezi velmoci.

Jan Kaliba, Štěpán Pokorný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme