Sexy hokejové reklamy dráždí slovenské feministky
Na hokejovém šampionátu v Bratislavě začaly být slyšet i feministky. Nelíbí se jim, že řada reklamních spotů využívá kromě hokejových prvků i polonahé krasavice, aby reklama vzbudila větší zájem. Ženy prý nejsou jenom okrasným doplňkem upocených hokejistů a sexuálním objektem. Feministky dokonce vyhlásily soutěž o nejvíce sexistický reklamní spot a billboard.
V ulicích slovenských měst jsou během šampionátu k vidění různé reklamní kreace kombinující hokej a krásné dívky. Sličné Slovenky propagují na plakátech restaurace, diskotéky, ale třeba i stavební materiál. Asi největší ohlas vzbudila reklama na sázkovou kancelář, kde na sobě leží nahá brunetka a nahý muž, ona má v ruce hokejku a on na hlavě hokejovou přilbu.
Lidé v Bratislavě potkávají tyhle poutače na každém rohu, ovšem už je moc nevnímají.
"Reklamy nijak extra nevnímám," říká poblíž zmíněného billboardu jeden z Bratislavanů a další přidává: "Podle mě je mírně nadprůměrná, ale nic extra, řekl bych." "My akceptujeme tuhle reklamu v pohodě," zní názor dalšího z mužů. A poutač příliš nepobuřuje ani zástupkyni žen: "Já jsem jen dlouho nechápala, o co na té reklamě jde."
Naopak bratislavské feministky považují podobné reklamy za nevkusné, například Zuzana Maďarová ze serveru feministky.sk: "Podle nás šíří nerovnosti, dělají ze žen předměty, protože jde o objektivizaci žen a ženského těla a v širším kontextu o reprodukování nerovnosti."
Feministky dokonce vyhlásily soutěž o nejsexističtější hokejovou reklamu, je možné o ní hlasovat až do konce mistrovství na internetu. "Stejně jako může být někdo, kdo jde okolo a řekne si, že ten výrobek je fajn kvůli tomu způsobu podání, tak může být i někdo, kdo si řekne, že to v pořádku není. Je to o rozrůznění názorů," říká Maďarová.
Trochu se divím, že feministky hlasitě nekritizují i oficiální hymnu šampionátu od zpěvačky Kristiny. Mladá slovenská hudební hvězdička vystupuje v klipu v úsporném oblečení, a rozhodně tím brnká na mužský vkus. Takže nejenom v reklamách soukromých firem, ale i v oficiální písni celého mistrovství se ženy objevují jako marketingový trumf.
Jenže zatímco feministkám tohle bude vadit vždycky, mužským fanouškům asi naopak nikdy. A za rok při mistrovství to bude úplně stejné. I když už na plakátech nebudou krásné Slovenky, ale dívky z Finska a Švédska, kde se šampionát koná příště.