83 mrtvých v jediném závodě. I to patří k historii 24 hodin Le Mans

Bezesná noc čeká dnes fanoušky slavného závodu 24 hodin v Le Mans. Přesně v 15 hodin odstartuje legendární test rychlosti a spolehlivosti aut i pilotů. Jeho devadesátiletá historie je plná soubojů, slavných vítězství, ale i tragických nehod. Jedna z nich dokonce ovlivnila závodění po celém světě.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Peugeot Le Mans

Peugeot Le Mans | Foto: Jan Říha

Vůbec poprvé se 24 hodin v Le Mans jelo přesně před devadesáti lety v roce 1923. Tehdy to ale nebyl klasický závod, spíš test spolehlivosti aut.

„Ve skutečnosti vůbec nešlo o to, kdo vyhraje, protože pravidla byla nastavená tak, že v prvních třech ročnících šlo o to, která značka za následující tři po sobě jdoucí roky dokáže ujet co nejvíc kilometrů,“ připomíná přímo na okruhu Petr Minařík

Přehrát

00:00 / 00:00

Historii automobilového závodu Le Mans rekapituluje Petr Minarčík

„V 1. ročníku bylo nejméně odpadlých v celé historii Le Mans. Jednalo se o tři vozy,“
dodává legenda mezi českými motoristickými novináři a mnohonásobný návštěvník slavné čtyřiadvacetihodinovky Petr Minařík.

Úsměv na jeho tváři se ale rychle mění při vzpomínce na velmi smutný ročník v padesátých letech s nebývale tragickou nehodou.

„V roce 1955 zahynulo při nejtragičtější nehodě 83 lidí. Způsobil to motor mercedesu, který se utrhl, spadl mezi diváky a usmrtil takové množství diváků. Díky tomu Le Mans získalo strašnou pověst,“ říká Minařík a dodává:

„Ve 4 zemích světa pak okamžitě zakázali automobilové závody jako například Švýcarsku, Mexiku a Amerika kvůli tomu vystoupila z Mezinárodní automobilové organizace FIA. Zákaz nakonec zůstal pouze ve Švýcarsku.“

Historické duely

Raději s Petrem Minaříkem rychle měníme téma při jeho vzpomínkách na nejslavnější auta a jezdce Le Mans. Pochopitelně u toho prvního dominují tři nejúspěšnější značky historie Porsche, Audi a Ferrari. O nejlepších jezdcích měl český matador mezi motoristickými novináři také hned jasno.

„Jacky Ickx, Hans-Joachim Stuck. Před tím než jsem sem začal jezdit, tak tady Američané jezdili s Fordem GT40. To byla strašně slavná éra. Ve skutečnosti se totiž závod Le Mans změnil v duel - mezi Ferrari a Fordem, Peugeotem nebo Toyotou a Audi v posledních letech. Uvidíme letos!“

Uzavírá Petr Minařík rychlý průlet historií závodu žhavou současností. 81. ročník startuje v 15 hodin, za volantem vozu Lotus-Praga se bude střídat jediný Čech v letošním ročníku Jan Charouz.

Jan Říha, Jakub Kanta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme