Abraham a Rossi na stejné motorce. Kdo si s Yamahou lépe poradí?
Ještě před rokem bychom mohli říct, že český motocyklový jezdec Karel Abraham a devítinásobný mistr světa Ital Valentino Rossi mají společnou snad jen chuť do závodění, jenže dnes už je to jinak. Oba mají totiž stejný závodní motocykl. Ovšem zatímco Rossi je v královské kubatuře mistrovství světa jako doma, pak brněnský jezdec si na svou premiéru v Moto GP ještě dva měsíce počká. I když zatím může svou novou motorku jenom okukovat.
Projet se na ní totiž podle regulí mistrovství světa může až na oficiálních testech, ty první budou koncem ledna v Sepangu.
A bude to frmol, protože zrychlení letošního modelu Ducati z nuly na 100 kilometrů v hodině je 2,7 sekund, přičemž stopadesátikilová motorka může jet maximální rychlostí 340 kilometrů v hodině. A Karel Abraham už ví, kdy si tuto maximálku vyzkouší.
„Pravděpodobně v Mugellu, protože to je nejrychlejší okruh co se týče top-speedu. Ale přes 300 km/h se jezdí skoro na každém okruhu,“ říká Abraham.
Je potřeba si rychle zvyknout
Motocykly loňské Abrahamovy třídy moto2 jezdily tak o 50 až 90 kilometrů za hodinu pomaleji, takže jednadvacetiletý mladík si na tuto třísetkilometrovou rychlost musí teprve zvykat.
Zatím se na osmistovkové motorce svezl pouze loni, dvakrát při testech, kdy měl k dispozici stroj Nikiho Haydena. Model Ducati pro letošní rok se ale podle track inženýra abrahamova týmu Cristiana Pupulina moc nezměnil.
„Hlavní rozdíl spočívá v novém větším rámu. Jiné je i sedlo a také jednotlivé díly, které jsou pevnější. A samozřejmě jsme model vybavili novým motorem, který je o něco větší a výkonnější, ale v podstatě je letošní motorka podobná předchozím modelům a hlavní změny spočívají v těch zmíněných detailech,“ popisuje rozdíly Pupulina.
Od Yamahy k Ducati
Stejný typ motocyklu, tedy Ducati desmosedici GP11, prezentoval tento týden také italský fenomén Valentino Rossi, který po sedmi letech u modré Yamahy přešel k červené Ducati, nicméně jeho zářivě žlutá 46 nechybí ani tomto stroji.
Spolu s Haydnem tvoří Rossi tovární tým, ovšem Ducati poslalo tři své zaměstnance i do Abrahamova týmu. Budete mít tedy český jezdec šanci těžit ze zkušeností devítinásobného mistra světa? Těžko říct, Pupulin totiž jen diplomaticky odpověděl.
„Valentino se opravdu vyzná v motorkách, má obrovský cit pro nastavení, ale na druhou stranu Ducati se vždy snažila vyrábět skvělé motocykly pro různé jezdce a jsme samozřejmě zodpovědní za komfort pro každého z nich. Rossi je obrovská osobnost, která určitě přinese do našeho týmu nové zkušenosti, ale my je samozřejmě sbíráme i z jiných zdrojů.“
Odborník Rossi a nováček Abraham
Možná i proto, že každý bude na novém stroji zkoušet něco jiného. Rossi bude i díky svým zkušenostem pomáhat vylepšovat stroj, zatímco Abraham musí najít, jaké nastavení je nejlepší pro motorku, která je dvakrát silnější než ta, na které jezdil loni.
A už při loňských testech leccos pochytil, byť největší penzum práce má ještě před sebou.
„Nevytýkali mi nic. Jen říkali, co je dobře. Samozřejmě jsem jel někdy na hraně a tam mi řekli, že třeba musím tu motorku vést takhle, abych vědě, jak s motorkou pracovat,“ dodává Abraham.
Královská kubatura MotoGP má předsezónní testy koncem ledna a února v Sepangu. Ostrý start do vysněné kategorie mistrovství světa čeká Karla Abrahama 20. března při nočním závodě v Kataru.