Aleš Loprais pojede Dakar s novou ‚raketovou princeznou‘

Už zítra odstartuje z argentinského letoviska Mar del Plata slavná Rallye Dakar. Na trať 34. ročníku z Argentiny přes Chile až do Peru dlouhou 8 500 km vyrazí sedm českých strojů, z toho pět kamiónů. Nejrychlejším z nich by měla být nová žlutá Tatra Jamal se startovním číslem 503 přezdívaná princezna. Řídit jí bude Aleš Loprais, který s ní v létě dokázal v konkurenci špičkových dakarských kamiónů včetně domácích ruských Kamazů vyhrát Silk Way Rallye.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Aleš Loprais

Aleš Loprais | Foto: loprais.cz

Jak se ale svěřil před startem Dakaru našemu reportérovi v konvoji Janu Říhovi, jasným favoritem v kategorii nákladních aut se ale necítí.

„Začínáme nanovo. Každý Dakar je osobitý, těžký a jedinečný. Je tu obrovská konkurence. My do toho jdeme s respektem. Uvidíme, jak se budeme probíjet. Máme novou posádku i stroj, který už dokázal vyhrát Silk Way Rallye, ale na Dakaru ještě nebyl.“

Právě na Tatru Jamal se chci zeptat. Jak se to správně čte?

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor Jana Říhy s Alešem Lopraisem před zahájením Rallye Dakar

Slyšel jsem tomu říkat už všelijak, ale my jí říkáme raketa nebo někdy princezna. Podle toho jak rychle letí. Většinou to je ale ženské jméno.

Tenhle vůz už má za sebou první úspěch. Je to vaše know-how, ale co můžete prozradit? Co umí, jaký má výkon?

Paradoxně má trochu nižší výkon než měl předešlý model. Nicméně to auto i tak je rychlejší, vyrovnanější, aerodynamičtější, má lépe rozloženou váhu. Hlavní důvod, proč jsme se pro tenhle typ trucku rozhodli, je bezpečí. Myslím si, že i posádku to zrychluje. Jede se naplno pořád, ale pocit bezpečí roste a naopak šance úrazu je menší.

V poslední době si vsadil na navigátory, kteří jezdí rallye - třeba Vojta Štafj. Teď máš nového také s bohytými zkušenostmi. Proč si se tak rozhodl?

Je to jednoduché. Obměnili jsme posádku, kvůli problémům s fyzickou schránkou. Milan Holaň je teprve v rekonvalescenci. Pepik Kalina by toho s námi rád šel ,ale sám řekl, že na to už nemá. Já sám hodně obdivuji, že někteří kluci v pokročilém věku, něco takového zvládnou. Kdo si to nezkusil, nepochopí. Těžko se to popisuje, ale jak se to třepe několik hodin denně v kuse, je to špatné jak pro páteř, tak i vnitřní orgány. Klobouk dolů, já bych to určitě v 60 nedal.

Představ nám tedy svého nového navigátora…

Je to Michal Ernst, který jezdí kategorii soutěžních aut. Je hodně zkušený, ale nechci to přeceňovat. Dakar je úplně něco jiného. Spousta špičkových navigátorů už si na něm vylámala zuby. První etapy se budeme poznávat, tomu také musíme jízdu přizpůsobit, ale samozřejmě nemůžeme hned od začátku příliš ztrácet.

Jaké máš tedy pro letošní ročník ambice?

Takováhle konkurence ještě nikdy nebyla. Nicméně se chceme držet vepředu, ale kde? To se uvidí až za těch 14 – 15 dní. Jsem si vědom toho, že to bude velmi těžký závod. Jsme nejmenší tým v první patnáctce, ale máme velké srdce , a já věřím, že bude bít až do cíle - do peruánského hlavního města Limy.

Další informace o Rallye Dakar 2012 i rozhovory s českými jezdci pro vás máme v obsáhlém internetovém dakarském speciálu na stránkách motozurnal.cz.

Jan Říha, Jakub Kanta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme