Bývalý veslař Chalupa se dnes už na lodičkách pouze vozí a užívá si

Je úřadujícím českým rekordmanem v počtu startů na olympijských hrách. Zúčastnil se jich celkem šestkrát a po celou tu dobu byl ikonou českého veslování a jedním z nejlepších světových skifařů. Řeč je o Václavu Chalupovi. O svojí dlouhotrvající závodnické kariéře už sice může vyprávět jen v čase minulém, ale k vodě to má i teď pouhých pár metrů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Václav Chalupa

Václav Chalupa | Foto: Chalupa Cup

„Přece jenom tělo bylo zvyklé podávat vrcholné výkony, pak když najednou přišel konec, tak se mi zdálo, že to tělu nedělá dobře. Takže po roce, kdy jsem měl odpor k jakémukoli sportu, jsem začal opět rekreačně trénovat. Cítím, že mi aspoň neroste břicho,“ komentuje s úsměvem Václav Chalupa svoje aktuální ambice spojené s vodou a nezapomíná k tomu dodat:

„Nejsem ortodoxní veslař. Mám rád všechny lodičky, na kterých se člověk pohybuje vlastním pohonem.“

Pokud zrovna bývalý vynikající skifař nepádluje nebo nevesluje po Vltavě, nejspíš ho najdete v loděnici na Veslařském ostrově, kde se věnuje opravě lodí. Laik přitom ani netuší, jaké vzácné sportovní nádobíčko se tady ocitá v péči několika trpělivých nadšenců.

Přehrát

00:00 / 00:00

Václav Chalupa se po ukončení závodní kariéry vrací k tréninku, ale pouze rekreačně

„Je to strašně drahý materiál, navíc náročný i na údržbu. Zaleží tedy na penězích, kterými dotyčný disponuje, aby se loď mohla dát opravit.“

Zeptáte-li se Václava Chalupy, na kolik by vás asi tak přišla jedna nová loď, možná se útrpně pousměje. Ale docela určitě vás potom ujistí, že případný zájemce by musel sáhnout pěkně hluboko do kapsy.

Loď stojí jako auto

„Skif pro jednoho? Za tu sumu by se dalo pořídit slušné malé autíčko. Za osmiveslici už byste si koupili pořádný bourák (smích).“

A tak se ani není co divit, že veslaři-začátečníci si lodě velmi často navzájem půjčují. Pokud je někdo zpovzdálí pozoruje, asi jim nezávidí délku jejich plavidel a třeba si řekne: Tak tohle stěhovat pár desítek nebo stovek kilometrů, to tedy nebude žádná legrace.

Komplikace s přepravou

„Nejdelší loď na přepravu je čtyřka, která zhruba měří 12 a půl metru. Osmiveslice, která má sice metrů 19, ale musí se dělat dělená. Na přepravu by to byl totiž nadměrný náklad a ten bychom nemohli na normálním přívěsu vozit,“ říká Václav Chalupa.

Což ale nic nemění na tom, že má lodě rád. Od těch krátkých a přece jen skladnějších až po ty dlouhé a ještě delší. Tak mě napadá: Na co se asi může těšit bývalý špičkový borec, který se teď pohybuje na vodě jen jako sportovec-rekreant?

„Na pocit, že je člověk na vodě. Užíváte si vodu jako takovou, ale i okolní přírodu. A i tady v Praze na Vltavě skrz centrum, řekl bych jednoho z nejkrásnějších měst světa, vnímat okolí je nádhera. Člověk si užívá, že na tom světě je a ten je celkem hezkej!“

Aleš Procházka, Jakub Kanta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme