Českou stopou na Giru jsou i mechanici z Mladé Boleslavi
Nejen pro jednoho českého cyklistu a tři novináře končí dnes Giro d'Italia. Dnešek je také posledním dnem, kdy budou na trati vidět auta z Mladé Boleslavi, o která se stará parta mechaniků přímo ze škodovky. Také oni se rozloučí s třítýdenním putováním po Itálii.
Objeli si ji pošesté, tedy většina z nich. Už tolik let je totiž mladoboleslavská automobilka jedním z partnerů a vrchním dodavatelem zhruba 100 vozů pro Giro d'Italia. A ačkoliv by se mohlo zdát, že je to stejný systém jako třeba na Tour de France, šéf mechaniků Radovan Beran našel vícero rozdílů. První z nich je v základní organizaci, kdy musejí být v cíli k dispozici mnohem dříve.
"Zase se trošičku dřív končí, ale tady jsme od rána. Ráno vstaneme a jedeme rovnou sem."
Tím "sem" myslel Beran téměř jakýkoliv plácek hodně blízko místa, kde po etapě sídlí ředitelství závodu. To aby byli co nejlépe k nalezení pro každého, kdo s autem při etapě něco provede a ihned ho musí mít v pořádku. Spravují: "...ty oděrky, ulomení nečeho nebo utržení a takovéhle věci, klasika...", říká Radovan Beran. Škodováci řeší vlastně cokoliv, co se při rychlosti, kterou vyžaduje cyklistický závod a při těsných kontaktech s publikem i mezi auty samotnými stane. Ale i větší zásahy musí šest opravářů co nejrychleji zvládnout.
"Celé přestrojovačky jsme dělaly. Celý předek, kapotu, nárazníky, frontér, chladiče a tyhlety věci...", popisuje Beran díly, které dostaly zabrat při největším nárazu a následné opravě. Je tedy nutné, jak říká Beran, aby se každý mechanik popasoval se vším: "Není to o tom, že by mechanik řekl, já jsem elektrikář a budu dělat elektřinu. Tady si sednu a budu čekat až přijde elektrická věc, pak ji zařídím. Když prostě přijde úplně něco jiného, tak si s tím musí také poradit."
Což není zase takový problém, protože parta spolu jezdí ve stejném složení už několik let a mechanici jsou sehraní. Navíc přesně vědí, co se od nich čeká a chce. Na druhou stranu, na Giru více spolupracují s místními dealery a servisy a ty jim pomáhají s většími zásahy. K čemu všemu je toto značce dobré? Jenom si to pokuste představit, ani nemusíte počítat. Giro trvá tři týdny, projede celou Itálií, diváci mu přihlížejí jak u trati, tak ho sledují v televizi. A to se někde projeví i podle Jaroslava Šimka z italského zastoupení škodovky:
"Tím, že už to vlastně děláme nekolikátý rok a že se ta trať postupně mění, tak vlastně ta auta projedou celou Itálii od shora dolů. I letos to tak bylo, takže ta viditelnost je veliká", naznačuje Jaroslav Šimek, že podobná účast na závodě se tak firmě jednoznačně vyplácí.