Formule 1 je pro mě vrcholem, říká inženýr britské stáje Manor Racing

Formule 1 se považuje za úplný vrchol motoristického sportu. Sledují jí stovky milionů fanoušků po celém světě, točí se v ní stovky milionů dolarů, její popularity se snaží využít i mocní vladaři napříč celým světem. Pro většinu mladých závodníků, kteří začínají s automobilovým sportem, je F1 snem. A to platí i pro mechaniky a inženýry, kteří se snaží ve světě rychlých kol uplatnit.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Inženýr týmu Manor Roberto García (vpravo) během prohlídky tratě v Číně

Inženýr týmu Manor Roberto García (vpravo) během prohlídky tratě v Číně | Foto: Facebook Manor F1 Team

Jedním takovým je i výkonnostní inženýr týmu Manor F1 Roberto García. „F1 je pro mě vrcholem a jsem šťastný, že jsem se sem dostal,“ říká rodilý Španěl, který kvůli svému snu již řadu let pobývá v cizině.

Jeho cesta do F1, podobně jako tomu bývá i u samotných jezdců, byla postupná. Také on musel šplhat na pomyslném žebříčku jednotlivými disciplínami.

„Před více než deseti lety jsem začínal jako inženýr v týmu dvoulitrové Formule Renault, poté jsem se přesunul k výkonnějším vozům, až jsem skončil v Americe, kde jsem pracoval pro stáj ze seriálu IndyCar a zúčastnil se s ní i slavného závodu Indianapolis 500,“ vypráví absolvent univerzity v Cartageně.

V roce 2015 pak získal angažmá u týmu Marussia F1, jenž dnes nese jméno Manor, na pozici výkonnostního inženýra. Co se však pod pod anglickým pojmem 'performance engineer' skrývá?

Jeho hlavním úkolem je asistence při nastavování vozu tak, aby z něj jezdec mohl dostat maximum.

Jezdec týmu Manor Racing Pascal Wehrlein v ulicích Baku | Foto: Reuters

„Má práce spočívá především v analýze telemetrie z jízdy. Na základě toho upravujeme nastavení monopostu, vše pochopitelně v souladu s jezdcem a dalšími inženýry a techniky. Během jízd také monitoruji nejrůznější komponenty, jako jsou například brzdy a tak. Všechna data nám chodí z vozu do boxů přes rádiové vlny v reálném čase,“ vysvětluje Roberto García, který má v týmu Manor na starosti vůz německého jezdce Pascala Wehrleina.

„Pascal je velmi motivovaný a talentovaný jezdec, pracuje se mi s ním dobře,“ říká inženýr o jezdci, jenž je smluvně svázán s Mercedesem a který ho umístil do menšího týmu proto, aby mohl sbírat zkušenosti ve F1. Své schopnosti Wehrlein ukázal například při nedávné VC Rakouska, v níž pro britský tým vybojoval premiérový bod.

Tým Manor sice patří ve F1 k těm nejmenším, přesto ale zaměstnává přibližně 150 lidí. Jednotlivé závody, kterých je letos rekordních 21, objíždí asi 40 členů stáje, ostatní pak pracují v sídle týmu v britském Banbury.

Ačkoliv první tréninky začínají při závodech až v pátek, zaměstnanci týmů na okruh přijíždějí většinou už v úterý odpoledne. V dřívějších dobách nebyla pracovní doba členů závodních týmu nijak regulována, v roce 2010 ale Mezinárodní automobilová federace stanovila pravidlo, které znemožňuje práci do nočních hodin.

„Máme sice šest žolíků, kdy toto pravidlo můžeme využít, ale spíš si je šetříme. Přesto mám během víkendu program dost náročný. Každý den máme několik týmových mítinků, práci nám nově ztížilo i omezení rádiové komunikace s jezdcem během závodů,“ dodává García.

Jakub Knoll Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme