Formuli 1 čeká zřejmě velice zajímavá sezóna
Zítra ráno českého času začne Velkou cenou Austrálie nová sezóna vozů Formule 1. V ní čeká fanoušky hned několik novinek, které by měly pomoci především k častějším předjížděcím manévrům přímo na trati a tedy i k větší atraktivitě seriálu jako takového.
Ne, že by tedy seriál loňský nebyl napínavý, o titulu Němce Sebastiana Vettela nakonec rozhodly v souboji s Fernandem Alonsem pouhé čtyři body. Přesto na trati byly často vidět poměrné nudné prostoje, kdy například dominující vozy Red Bull vyhrávaly závody suverénně stylem start-cíl.
To by se s nadcházejícím startem nové sezony na okruhu v Albert Parku mělo změnit, i když favorité na celkový triumf z nabídky jednotlivých stájí zůstávají de facto i nadále stejní.
„Okruh v Albert Parku je hodně náročný na brzdy a také na maximální rychlosti na konci rovinek. Takže je tam hodně důležitá stabilita auta při brzdění, to je ostatně aspekt, ve kterém jsou Red Bull i Ferrari hodně silnými týmy, které jsou také jednoznačnými favority pro zbytek víkendu,“ přemítá nad favority nedělního ranního závodu odborník tohoto motoristického odvětví a komentátor formule 1 Tomáš Richter.
Nejen on přitom bude zvědavý mj. i na to, jak si v Austrálii bude vést na svém oblíbeném okruhu britský pilot McLarenu Jenson Button. Právě ten totiž v předchozích dvou závodech v Austrálii vždy nakonec slavil vítězství.
„Jenson Button vyhrál v minulém roce právě proto, že prokázal svou velkou schopnost při zacházení s pneumatikami. A protože letos přišly nové pneumatiky, tak tato vlastnost, schopnost pilotů, bude ještě důležitější. Protože nové pneumatiky Pirelli vydrží o mnoho méně,“ prohlásil Tomáš Richter.
A odborník na formuli 1 ještě dodává. „Proto se pilotům kvalit Jensona Buttona dávají obrovské šance. A ani by mě nepřekvapilo, kdyby zejména v úvodu, než jezdci poznají pneumatiky, byl Jenson Button o něco rychlejší než Lewis Hamilton.“
Systém KERS
Nejen nové pneumatiky jsou ale jednou z novinek, které by v nadcházející sezoně měly dopřát očím fanoušků formule 1 nejeden zajímavý zážitek. Piloti totiž mohou opět využívat systému sběru kinetické energie KERS, který jim umožňuje krátkodobě zvýšit výkon monopostů. Nově navíc budou moci své schopnosti opřít i o služby pohyblivého zadního přítlačného křídla. Co to konkrétně přinese v samotných závodech?
„Já si dovolím vypůjčit slova šéfa Mercedesu Rose Brawna, který řekl, že letošní závody budou v podstatě otočeny vzhůru nohama. A na co se diváci letos mohou rozhodně těšit, jednak kvůli pneumatikám Pirelli, jednak novému systému zádního pohyblivého křídla, je daleko více akcí na samotné závodní dráze,“ uvedl Richter a svoji myšlenku dále doplnil.
„Nejenom z pohledu podstatně většího počtu zastávek v boxech, jejichž počet je v Melbourne odhadován nejméně na 2 až 3 na pilota, ale také větší počet předjížděcích manévrů. A když už ne předjížděcích manévrů, tak alespoň soubojů kolo na kolo. To je aspekt, který bude oproti loňsku úplně jiný,“ očekává světlou budoucnost formule 1 Tomáš Richter.
Posoudit výše zmíněné koneckonců můžete sami. První závod nové sezony mistrovství světa vozů formule 1 začíná v neděli v osm hodin ráno středoevropského času.