Jak důležité je provést kontrolu vašeho stroje před cyklistickou sezonou?

Zkontrolovat pláště, galusky, seřídit brzdy nebo promazat kola. To jsou předsezonní úkony, které byste měli jakožto rekreační cyklisté udělat hlavně pro vaše bezpečí. Anebo spíš úkony, které přenechte odborníkovi v nejbližším cykloservisu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cyklistika - ilustr. foto

Cyklistika - ilustr. foto | Foto: Fotobanka stock.xchng

Víte, co je největším hříchem, když na podzim skončíte cyklistickou sezonu? Uklidit na pár měsíců špinavé kolo bez ošetření do sklepa nebo na půdu.

„Kolu rozhodně dělá dobře, když je čisté. O to se lidé bohužel nestarají,“ popisuje největší chybu uživatelů kol pan Petr Baťka.

Ve své dílně v jednom pražském cykloservisu se mu začínají kupit kola, která jsou z devadesáti procent určena k celkové předsezonní prohlídce. Na sobě má zástěru a rukavice, před sebou jeden starší kousek k prohlédnutí. A co se na kolech obvykle provádí?

Přehrát

00:00 / 00:00

Petr Baťka hovoří o důležitosti předsezonní údržby kol

„Standartní výměny. Mění se především řetězy. Kdo najezdí alespoň 1000 kilometrů za rok, což není zase tak moc, ten musí řetěz alespoň jednou za rok vyměnit. Je také nutné seřídit lanka k zadnímu řazení, protože tam je to nejcitlivější.“

Ano, řazení musí šlapat jako hodinky, na kole je jednou z nejdůležitějších věcí. Proto svěřujeme svá kola odborníkům, jako je Petr Baťka. Ten samozřejmě poradí i ohledně další důležité věci, kterou jsou brzdy.

Lidé si v posledních letech nechávají klasické špalíčky sundávat. Upřednostňují totiž brzdy kotoučové. To je však pro rekreačního cyklistu varianta drahá, ne úplně potřebná a hlavně, když si brzdy poškodíte, je docela složité je znovu opravit.

„S kotouči je kolo o půl kila, o kilo těžší. Kotoučové brzdy holt něco váží. Největší problém je, když se kotouče zamastí, protože se potom mastnota natáhne do brzdových destiček. A tím se brzdy zničí.“

A čím by měl být správný cyklista vybavený?

„Je dobré vzít si s sebou nějaké základní nářadí, to znamená imbusy a plochý křížový šroubovák. A kdo si troufne na větší opravy, může s sebou vozit nýtovač a montpáky na výměnu duše," uzavírá pan Petr Baťka.

Štěpán Pokorný, David Nyč Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme