Jaká je právní odpovědnost diváka, jezdce nebo pořadatele při rallye?

Včerejší tragédie na Barum rally, kdy na 13. rychlostní zkoušce zahynul jeden z diváků, vyvolala řadu otázek. A to i vzhledem k tomu, že se jednalo o třetí tragickou nehodu při automobilových soutěžích v letošním roce. Otázku: "Co s tím?" bude zítra řešit rallyová komise a my budeme samozřejmě u toho, ale už nyní se můžeme podívat na to, jak je to v takových případech z hlediska práva, případného postihu a odškodnění.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zlínskou Barum rallye předčasně ukončila smrt jednoho z diváků ve třinácté rychlostní zkoušce | Zdroj: ČTK

Z trestněprávního hlediska jsou tady tři právní subjekty. Zaprvé je to samotný divák. „Pokud dodržel předpisy určené pořadatelem, to znamená, že stojí za hrazením a podobně, tak fakticky nenese vůbec žádnou odpovědnost. Je v postavení poškozeného se všemi jeho právy,“ vysvětluje právník Jan Černý.

Na druhé straně je pak jezdec, který nehodu způsobil. „Ten také nemůže nést odpovědnost kromě případů, kdy by jeho vozidlo technicky neodpovídalo předpisům, ale to je asi tak jedno procento případů.“

A nad těmito dvěma stojí ten, kdo závod pořádá. „Pokud pořadatel dodržel předpisy, které jsou pro takový závod stanovené, tak nenese trestněprávní odpovědnost, ale nese občanskoprávní odpovědnost a může se u něj poškozený, tedy v tomto případě divák, domáhat náhrady škody.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Právníci a automobilová rallye

V případě Barum rally podle dosavadních zjištění nikdo nepochybil a všichni dodrželi, co měli. Poškozený nebo pozůstalí se tedy mohou občanskoprávní cestou obrátit na pořadatele, který je povinen je odškodnit, proto je pro tento případ pořadatel pojištěn.

„Pořadatel je pojištěn pro případné újmy na majetku nebo zdraví. V současné době probíhá šetření orgánů činných v trestním řízení a pak následně může dojít k rozhodnutí o odškodnění poškozených osob,“ potvrzuje Josef Pátl z Federace automobilového sportu.

Pokud jde o pojištění samotných jezdců, pak to není tak jednoduché. Na uzavřené trati totiž neplatí povinné ručení.

„Muselo by se sjednat zvláštní smluvní ustanovení, které by i na rallye povinné ručení rozšiřovalo. Nicméně jde o poměrně rizikovou záležitost pro pojišťovny, protože závody se jezdí ve velkých rychlostech a tak dále. Pojišťovny proto k tomu přistupují velmi individuálně po dohodě s jezdcem,“ vysvětluje Tomáš Zavoral z České pojišťovny.

Taková pojistka se tedy dá uzavřít, ale je příliš vysoká, a tak se této možnosti moc nevyužívá, a to i proto, že pojištěn je, jak už bylo řečeno, právě pořadatel.

Petr Jansa, Jakub Kanta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme