Královská kubatura MotoGP změnila pro letošní sezónu systém kvalifikace

Královská kubatura MS silničních motocyklů je ze soutěžního hlediska tak trochu paskvil. Polovina jezdců má totiž motocykl, který ani zdaleka nedosahuje výkonu té druhé půlky. Takže je jasné, že jen závodníci na drahých speciálech mají šanci vyhrát, zatímco ten zbytek si jede vlastně svůj závod, i když na stejné trati. Do budoucna by se to mělo sjednotit. A letos se začíná změnami v kvalifikaci.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Karel Abraham při Grand Prix České republiky v Brně

Karel Abraham při Grand Prix České republiky v Brně | Zdroj: ČTK

V konečném důsledku se ale nic nezmění. V první polovině startovního roštu tak jako tak budou stát speciály MotoGP a teprve za nimi se seřadí tucet slabších strojů specifikace CRT. Přesto budou jejich majitelé spokojeni. Díky novému systému kvalifikace se i jejich týmy a hlavně sponzoři dostanou do hledáčku televizních kamer.

„Je sice hezký, že jezdíte kubaturu MotoGP, ale pokud jste stále vzadu, nejste vidět. Partneři jsou z toho nervózní a nelíbí se jim to. Takže změnili systém a výhoda je v tom, že když se to rozdělí, tak jsou všichni daleko více vidět a je to zajímavější,“ těší se majitel týmu AB Cardion Racing Karel Abraham starší.

Změna systému si vynutila i netradiční čtvrteční start sezóny. V Kataru se jede za umělého osvětlení a tak bylo potřeba i všechny tři volné tréninky odjet za stejných podmínek. Dosažené časy už jsou totiž důležité.

Přehrát

00:00 / 00:00

Změně pravidel se před sezonou nevyhla ani královská kubatura MotoGP

„První tři volné tréninky se spočítají všechny časy a prvních deset závodníků se zúčastní první kvalifikace a zbytek startovního pole má takzvanou krátkou kvalifikaci. Za 15 minut 2 nejrychlejší přejdou ještě do kvalifikace s prvními deseti z tréninků.“

Z dvanáctky motocyklů MotoGP v Kataru „černý Petr" padl na dvě Ducati Itala Iannoneho a Američana Spiese, kteří pojedou patnáctiminutovku s jezdci CRT a tedy i českými závodníky. Výhodnější pozici má Karel Abraham, který v CRT zajel páté časy, Lukáš Pešek na něj na devátém místě ztrácel 8 desetin sekundy.

„Pokud ten jezdec je rychlí a jezdí třeba v CRT první, tak v celé skupině MotoGP bude třeba desátý nebo dvanáctý. Člověk si řekne: ‚Jé, on je dvanáctý‘, ale on opravdu nemůže jezdit rychleji, protože ta motorka na to nemá.“

Abraham: Jakou strategií jezdit? Ukáže až začátek sezony

Samotná kvalifikace je rozdělena do tří částí. Nejprve mají všichni jezdci půlhodiny na, řekněme, vylaďování stroje, tady zajeté časy nejsou rozhodující. Pak přijde na řadu patnáctiminutovka pro tu horší skupinu. A po nich dostanou svou čtvrthodinku nejrychlejší jezdci volných tréninků.

Tady je příjemným překvapením loňský vítěz třídy Moto2 Španěl Marquéz, který byl nejrychlejší byť o pouhou tisícinku sekundy než obhájce titulu Lorenzem. Změnou je ale i to, že doba na zajetí kvalifikačního času se zkrátil na třetinu podobně jako u superbiků.

A to určitě bude chtít nějakou taktiku, jak ví i Karel Abraham. „Já tady s tímhle stylem kvalifikace nemám žádnou zkušenost. Jsem na to zvědavý, uvidíme, v jakou chvíli je opravdu nejdůležitější zatáhnout a zajet nejlepší čas. Ukáže se během začátku sezony.“

Eva Kézrová, Jakub Kanta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme