Letecká akrobacie patří k nejdražším sportům, přesto se Češi řadí mezi nejlepší

Není to tak zase tak dávno, co byla letecká akrobacie výstavním klenotem československé potažmo české armády. Masivní finanční podpora ze strany státu je v tomto ohledu ale už dávno minulostí a dostat se tak dnes mezi elitu je pro některé nesplnitelným úkolem.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Martin Šonka a jeho akrobatický stroj za 10 milionů korun

Martin Šonka a jeho akrobatický stroj za 10 milionů korun | Foto: Michal Jurman

„Letadlo stojí necelých 10 milionů, takže opatrně do zatáčky,“ přibližuje základní investici do akrobatického speciálu německé výroby účastník prestižních závodů Red Bull Air Race Martin Šonka.

Jenže u koupě letadla vše teprve začíná. Technické kontroly, palivo a tak dále a tak dále… Nekončící seznam položek, který dělá z akrobatického létání jeden z nejdražších sportů vůbec.

„Podnikám, jsem OSVČ, takže bojuju, běhám tady po ulici,“ usmívá se další český pilot v nejprestižnější kategorii Unlimited Marek Hyka, který dobře ví, že téměř veškerá podnikatelská dřina padne následně za oběť jeho letecké vášni.

Přehrát

00:00 / 00:00

Letecká akrobacie patří k nejdražším sportům, přesto se Češi řadí mezi nejlepší země jako je Rusko, Francie nebo Amerika

On, stejně jako Šonka, nebo třetí do party Petr Kopfstein, přitom za sebou mají medailové úspěchy na vrcholných světových a evropských šampionátech.

„Už nemáme podporu, která byla za minulého režimu, to je jasný, protože minulý režim se tím ve světě prezentoval. Dneska si každý pilot trénuje za svoje peníze. Příspěvek od státu stěží pokryje základní věci včetně účasti na soutěžích. Není to jednoduché,“ popisuje hořkou realitu letecké akrobacie v Česku reprezentační trenér Stanislav Bajzík.

Nedostatek financí a velkých sponzorů má za následek i to, že se na vrcholnou úroveň v Česku už nedostává takový počet pilotů jako dříve. Odhodlání těch, kteří reprezentují, je navzdory těžkým podmínkám podle Marka Hyka ale o to větší.

„Francie, Rusko nebo Amerika se považují za velmoci. Ale i my máme kvalitní tým a dokážeme se mezi tyto země zařadit.“

Za podobnými úspěchy je přitom nejen finanční ale i fyzické odříkání. Letecká akrobacie není ani tak motoristickým sportem jako spíše čímsi na rozmezí gymnastiky a atletiky.

Za tímto kniplem Su-31 chce Marek Hyka pokračovat ve své letecké kariéře | Foto: www. studio100.cz

Pro úspěch je třeba neskutečného fyzického fondu pilotů, kteří pracují vcelku běžně s přetížením o desetinásobku své váhy.

„Akrobacie je sport pro velké nadšence, kteří to chtějí dělat a neočekávají za to obrovskou slávu. Za energii, kterou do toho pilot dá, by v porovnání s jiným sportem získal slávu daleko rychleji.“

Navzdory neveselým slovům Stanislava Bajzíka, ale přesto letečtí nadšenci v Česku stále jsou.

Triumvirát Hyka, Kopfstein a Šonka je navíc věkově oproti konkurenci velmi mladým. A pokud mu vydrží zápal a nadšení, bude moci ještě naplno dokázat, že peníze nejsou stále přeci jen ve sportu vším. Třeba už na letošním mistrovství světa, které bude hostit v létě Francie.

Michal Jurman, Vojtěch Bureš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme