Loprais usedne znovu do Princezny, s uzdravenými zády a vírou v úspěch

Dobrodružství roku 2013 už je za několik dní tady. Už 5. ledna z peruánské Limy odstartuje 35. ročník slavné Rallye Dakar, která přitáhla soutěžící 53 národností. A chybět mezi nimi pochopitelně nebudou ani Češi na dvou motorkách a v šesti kamionech.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Aleš Loprais

Aleš Loprais | Foto: Jan Říha | Zdroj: Český rozhlas

Řeč je pochopitelně o Alešovi Lopraisovi s Tatrou. Přestože měl v plánu jet Dakar 2013 s novým autem, nakonec bude prohánět prověřenou tatrovku, která dostala pohádkové jméno Princezna.

„Tatra je ženského roku a navíc k ní mám citový vztah, proto jsme jí dali jméno Princezna,“ vysvětluje Aleš Loprais.

Před necelým rokem to ale vypadalo, že synovec šestinásobného dakarského vítěze Karla Lopraise Dakar 2013 vůbec nepojede. To když jeho tatrovka měla vůbec nejtěžší nehodu celého ročníku mezi kamiony, kterou odnesly dva prasklé obratle. Jenže touha znovu stát na dakarském startu dokáže zázraky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ani na letošním Dakaru nebudou chybět čeští zástupci

„Obratle srostly velmi dobře a musím říct, že mám páteř v lepším stavu než na startu předchozího Dakaru. Hodně jsem cvičil, plaval, navíc s sebou máme super fyzioterapeuta, který se o mě bude starat. Věřím, že jsme pro dobrý výsledek udělali maximum, teď už to bude o štěstí, je ve hvězdách, jak to doklepeme do cíle.“

Dakarští účastníci opět budou muset překonat Andy průsmykem ve výšce skoro 5000 metrů, ale i poušť Atacama, kde už stovky, možná tisíce let nepršelo. Na trase jsou tři země - Peru, Argentina a Chile.

„Letos se startuje přímo do dunového pole, což historicky nikdy předtím nebylo a může to hodně zamíchat kartami. Věřím, že se nám ty duny podaří nějak šťastně proplout, doufám, že budeme v té šťastnější skupině, protože v dunách můžete taky nechat hodiny. Zatímco dříve se na Dakaru rozhodovaly první etapy ve vteřinách, teď už to budou desetiminutové rozdíly, což je i na tento typ závodu hodně.“

Hromada talismanů

Na start v Limě se postaví tři tatry a tři liazy s českými piloty. Konkurenci ale budou mít větší a hlavně bohatší, takže Češi uspějí, jen když budou šetřit techniku a díly, kterých si nemohou dovolit vézt tolik. Samotný Loprais tým sází jen na tatrovky, i co se týká doprovodu.

„Tři Tatry jsou soutěžní, ale jenom jedna je závodní. Týmy, se kterými se bijeme, mají i pět nebo šest strojů, hlavně ty velké. Na start se postaví zhruba stovka kamionů, musíme se mezi nimi probít. Nejsme tu favority, ale taky ne outsidery.“

I dakarští ‚tvrďáci‘ věří v sílu talismanů, obzvlášť pokud se jeden z nich dostal do konce do vesmíru.

„Mám krtečka s lopatičkou, abych nezapadl do písku, dostal jsem ho od rodičů, od tety zase mám bílého porcelánového slona. Je toho hodně, Tatra je dokonce posvěcená, máme toho tolik, že ani nevím, jestli budeme moct vzít všechno s sebou. Byla by toho plná tatra, ale možná do doprovodného kamionu se to snad vejde.“

Jan Říha, Tereza Jelínková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme