Mercedes zkusí v Číně převést kvalifikační rychlost do závodu. Opět marně?

Stáj Mercedes suverénně ovládla kvalifikaci na třetí podnik letošního šampionátu vozů formule 1 v Šanghaji. Po posunu Lewise Hamiltona o pět míst dozadu kvůli výměně převodovky vyjedou oba její jezdci z prvních dvou míst, v pořadí Nico Rosberg, Michael Schumacher.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zleva Lewis Hamilton, Nico Rosberg a Michael Schumacher po kvalifikaci Velké ceny Číny | Foto: Reuters

Základní otázka před nedělním startem Velké ceny Číny tak zní: dokáží oba piloti převést rychlost svých vozů z kvalifikace i do samotného závodu?

Většina odborníků na podobnou otázku zavrtí záporně hlavou. Závodní výsledky v tomto ohledu totiž zatím za Mercedesem nestojí, ačkoliv tato stáj právě v kvalifikacích dokáže být téměř k neporažení. A to i díky technicky malému ale významem obrovskému náskoku před konkurencí.

"Mají totiž kontroverzní, takzvaný zdvojený systém DRS, tedy poklesu odporu vzduchu na zadním, ale v případě Mercedesu i na předním přítlačném křídle. Dokonce rivalové podali ve čtvrtek oficiální protest při technických přijímkách. Sportovní komisaři potvrdili, že auto je naprosto v pořádku. Tento systém DRS lze používat během závodu pouze na jedné dané rovince, zatímco v kvalifikaci ho lze používat po celé délce okruhu," poukazuje televizní komentátor závodů formule 1 Tomáš Richter na tajemství Mercedesu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Komentátor závodů F1 Tomáš Richter o šancích ve Velké ceně Číny

Kromě toho, že tuto výhodu mohou oba jezdci použít tedy jen na jedné rovince, Mercedes stále nevyřešil problémy s pneumatikami. Ty pro něj téměř s jistotou znamenají během závodu propad ve startovním poli.

"Hlavní důvod spočívá v tom, že křivka poklesu výkonu pneumatik je u nich poměrně strmá. Oni mohou nastartovat poměrně dobře, v prvních dvou třech kolech pojedou rychle, ale pak si myslím, že rychlost vozů Mercedes začne oproti konkurenci rychle padat," předpovídá scénář závodu Richter.

Ti, kteří by chtěli vědět přesný tip na vítěze, nebudou možná nakonec věřit svým uším. Tomáš Richter si totiž myslí, že do bojů o stupně vítězů zasáhnou jezdci, od kterých se to nečeká. Ačkoliv rozhodně nejde o žádné nezkušené nováčky.

"Kamuj Kobajaši s vozem Sauber a Velká cena Malajsie ukázaly, čeho všeho jsou vozy Sauber schopny. A vpředu startuje také Kimi Räikkönen s lotusem, který také podává dobré výkony. A protože oba mclareny startují za nimi, mohou to mít velmi těžké. Nedivil bych se, kdyby se mezi vítězi objevil právě Räikkönen nebo Kobajaši," mí jasno Richter.

Vettelovo auto není tak stabilní jako dřív

Velkým zklamáním byl nejen pro něj kvalifikační výkon obhájce mistrovského titulu Sebastiana Vettela. Německý pilot Red Bullu zajel nejhorší kvalifikační jízdu od Velké Ceny Brazílie v roce 2009, nepostoupil ani do závěrečného klání desítky nejlepších a do závodu tak vyjede až z 11. místa.

"Auto už není pro Sebastiana Vettela tak stabilní a vypadá to, jako kdyby se s tím Vettel neuměl vyrovnat, uplynulé dva roky mu totiž sloužilo perfektně. Hovoří o tom nejen jeho výsledky samotné, ale také rozdíl oproti Marku Webberovi, který byl prohloubený ještě tím, že si Sebastian Vettel nechal pro Velkou cenu Číny ještě starou konfiguraci výfuku. Ta měla pravděpodobně částečný vliv na to, že Vettel skončil v kvalifikaci tak, jak skončil," hledá Tomáš Richer důvody, které mohly stát za Vettelovým kvalifikačním propadákem.

Jak si úřadující šampion a jeho vůz poradí nejen se zatím v Šanghaji dominující dvojicí Mercedesu, bude jasno od devíti ráno středoevropského letního času, kdy Velká ceny Číny startuje.

Alena Benešová, Michal Jurman Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme