O budoucnosti GP v Brně musí být jasno do poloviny srpna, říká šéf Dorny Ezpeleta
Pokud se má motocyklová Velká cena jezdit v Brně i v dalších letech, musí být do poloviny srpna uzavřená nová smlouva. Potvrdil to šéf promotérské společnosti Dorna Carmelo Ezpeleta v exkluzivním rozhovoru pro Radiožurnál a Mladou frontu Dnes. Zároveň zdůraznil, že podmínkou je garantované financování závodu státem.
Den pořádání jubilejního 50. ročníku brněnské Velké ceny je konečným datem pro dohodu. Společnost Dorna prodloužení termínu nepřipouští.
„Ne, na něčem jsme se s Automotodromem dohodli a budeme čekat do dne konání závodu v Brně. To je definitivní termín, kdy lze potvrdit závod Grand Prix České republiky do kalendáře 2016,“ říká nekompromisně Carmelo Ezpeleta, i když osobně by si přál, aby brněnský závod zůstal.
„Brno je s námi v MotoGP už mnoho let, je to pro nás důležitý závod. Okruh je kvalitní, jezdci ho mají rádi. Opravdu je důležité Brno v kalendáři mít,“ dodává Ezpeleta.
O budoucnosti motocyklové Grand Prix v Brně mluvila s šéfem promotérské společnosti Dorna Eva Kézrová
Masarykův okruh patří k nejnavštěvovanějším. A i hvězda největší, devítinásobný mistr světa a aktuální lídr šampionátu Valentino Rossi se několikrát nechal slyšet, že do Brna jezdí rád. Nejen proto, že tady kdysi vyhrál svou první Grand Prix.
„Je to jedna z mých oblíbených tratí, široká a rychlá, takže můžu využít maximální potenciál své motorky,“ prohlásil Valentino Rossi.
Automotodrom ale nedokáže pokrýt takzvaný zalistovací poplatek, který je nutný pro pořádání závodů. Za ten loňský stále dluží 30 milionů korun, kvůli neschválení dotace pro letošní závod dokonce pozastavil předprodej vstupenek. Přesto Dorna souhlasila s jeho pořádáním.
„My máme s Automotodromem Brno platnou dohodu do roku 2015, a proto děláme všechno, abychom závod udrželi. Rozebírat na veřejnosti problematiku dluhů určitě nebudeme,“ poznamenal Carmelo Ezpeleta.
Nicméně ředitelka Automodoromu Ivana Ulmanová už Radiožurnálu potvrdila, že chystají splátkový kalendář. „My jsme zvyklí předkládat splátkový kalendář reálný, takže splátky budou na několik let,“ uvedla.
'Normální je, že okruh a veřejné autority spolupracují'
Brněnské problémy se zalistovacím poplatkem jsou dlouhodobé a z pohledu Ezpelety nepochopitelné.
„V evropských zemích, kde se jezdí MotoGP, je běžná podpora z veřejných zdrojů. Většina států vidí obrovský ekonomický dopad, a proto se na financování MotoGP podílejí. Prakticky všechny závody v kalendáři mají nějakou dohodu s městem, regionem nebo státem. Není obvyklé, že by místní autorita byla ve sporu s okruhem. Normální je, že spolupracují,“ připomíná šéf Dorny.
Jihomoravský kraj už před lety uvedl, že z tržeb, které generuje Grand Prix, bylo na DPH odvedeno přes 100 milionů korun ročně. Brno by teď mělo podepsat novou smlouvu o pořádání závodů i v dalších letech. Automotodrom už ale pro Ezpeletu není garantem, požaduje proto finanční záruky od veřejného sektoru.
„Budoucnost je otevřená. Aby mohl být nějaký závod, musí být zajištěno financování, ale i okruh. Lidé, kteří mají peníze, se musí dohodnout s lidmi, kteří provozují okruh,“ zdůraznil Carmelo Ezpeleta.
Město i kraj opakovaně ujistili, že o Grand Prix stojí, a podnikají kroky, aby se letos nejelo naposledy.