Oblečení českých olympioniků pro Londýn spojuje sport s uměním

Čeští olympionici, kteří se příští léto vydají do Londýna, budou mít na sobě 99 let starý obraz Františka Kupky. Cenné dílo ale není v nebezpečí, posloužilo jako inspirace pro motiv, který bude oblečení dominovat. A je hned několik důvodů, proč lze plátno s názvem Amorfa - Dvoubarevná fuga, vystavené v Národní galerii, považovat za trefně vybrané.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bikerka Tereza Huříková s šátkem. V pozadí grafická předloha podle obrazu Františka Kupky | Foto: Martin Malý (ČOV)

Oblečení olympioniků pro loňské hry ve Vancouveru někomu připomínalo pyžamo. Rozhodně nepatřilo mezi nenápadné kousky, ale ohlasy na něj přímo na olympiádě byly velmi pozitivní. Odvážný vzor chtěli návrháři zvolit i pro letní kolekci. Ale proč se Český olympijský výbor inspiroval u umění?

„Dlouhodobě je v naší strategii sbližovat sport s kulturou a uměním. To už jsou principy olympismu od samotného začátku,“ vysvětluje předseda Českého olympijského výboru Milan Jirásek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Oblečení českých olympioniků pro Londýn spojuje sport s uměním

Díla Františka Kupky se prodávají na aukcích za rekordní sumy, v zahraničí jde asi o nejuznávanějšího českého malíře. A do představ olympioniků zapadalo plátno Amorfa - Dvoubarevná fuga dokonale.

A to potvrzuje i Milan Jirásek. „Odpovídají i barvy, které jsou červená, modrá a bílá. A ten obraz byl takový zlomový ve světovém malířství.“ Dílo je totiž považováno za první obraz moderní abstrakce. A české sportovce by mohl inspirovat k velmi konkrétním prvenstvím.

Jak ale vypadá? Sám František Kupka ke svému dílu v dobovém tisku poznamenal: „Stále tápu v temnotách, ale věřím, že mohu nalézt něco mezi viděním a slyšením. A vytvořit fugu z barev jako Bach svými tóny.“

Hravý obraz připomínající sport

Chcete-li poněkud současnější popis, dodá ho bikerka Tereza Huříková. „Je velmi originální a velmi hravý. Připomíná mi hodně sport. Je tam hodně křivek, je to jako pohyb.“

A navíc jí připadá obraz, takže i motiv, moderní, byť je vlastně hodně starý. „Moderní to dělá skutečnost, že je to takové barevné, hravé. A že to upoutá pozornost mladých lidí, i když je to sto let staré,“ popisuje Tereza Huříková.

Zatím je motiv pouze na šátku, který je prvním doplňkem oblečení. To představí Český olympijský výbor a jeho dodavatel 8. prosince. A jestli se vám bude zdát šátek našedlý, pak kvůli jménům fanoušků, která na něm budou napsaná.

„Budeme mít matice, do jedné se vejde 400 jmen. Ty sbíráme elektronicky, dáváme je do produkční řady, kterou určitý den v příštím roce uzavřeme, a dáváme to do produkce. Každý šátek má 400 jmen v jedné svoji matici,“ tedy tiskové, jak vysvětluje marketingový ředitel Alpine Pro Milan Gába. Každý fanoušek také bude vědět, kterému z nominovaných olympioniků bude viset kolem krku.

Tomáš Kohout, Mirko Vasić Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme