Pádů a karambolů v cyklistice nepřibývá, jen jsou díky technice víc vidět

Jeden cyklista je v umělém spánku, favorit skončil na Vueltě s rozlámaným ramenem, vítěz etapy do další nenastoupil kvůli zranění a lídr spurtérů také čeká na letadlo domů. To je jen stručný a ještě ne úplný sumář včerejší etapy a následků pádů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cyklistika (ilustr. obr.) | Foto: Fotobanka Stock.xchng

Nejhůře je na tom Belgičan Kris Boeckmans. Lékaři ho uložili do umělého spánku po té, co boural a má: zlomeniny v obličeji, 3 prasklá žebra a krvácení do plíce. Když pil, najel do díry v silnici.

V tom pádu zůstal s rozbitým ramenem také favorizovaný Američan van Garderen a kost v zápěstí si zlomil i pozdější vítěz etapy Stuyens. A 8 kilometrů před cílem sestřelila neutrální mechanická motorka Petera Sagana. Přes to všechno není prý cyklistika drsnější než před několika lety.

Přehrát

00:00 / 00:00

Pádů a karambolů v cyklistice nepřibývá, jen jsou díky technice víc vidět, říká reprezentační trenér Tomáš Konečný

„Dneska je možná díky kamerám víc vidět. Technika to divákům přiblíží, takže je to víc na očích. Možná to vypadá nebezpečněji, ale velké pády byly i za nás, kdy odstupovali jezdci ve žlutých trikotech se zlomenými klíčními kostmi nebo Beloki se zlomenou stehenní kostí. To k tomu patří,“ říká Tomáš Konečný.

Současný reprezentační trenér, ale hned dodal, že týmy a potažmo cyklisté jsou pod větším tlakem a z toho mohou pramenit i chyby. Fenoménem letošní sezóny jsou střetnutí s doprovodnými vozidly - jen těch větších, bylo letos minimálně pět.

„Je to drobátko více, než bývá standard. Je to ze dvou důvodů. Za prvé je tam moc motocyklů a za druhé je to nepozornost závodníků. Padají, i když tam motorka není,“ glosuje to Miroslav Janout, zkušený mezinárodní rozhodčí.

Na druhou stranu i on, tvrdý zastánce pravidel, by odpustil 300 frankovou pokutu Peteru Saganovi, kterou dostal za to, jak se vztekal. Chápe cyklistovu zlobu.

„Pravidla to umožňují. Závodník to nezavinil a reakce prostě bývá někdy neadekvátní, takže v tom případě se dá trest pro závodníka prominout.“

Ale co s tím? Mezinárodní cyklistická unie hledá řešení od začátku sezóny, jedním z nich bude asi i omezení počtu doprovodných vozů a motocyklů. Zatím se dají podle Miroslava Janouta na předzávodních mítincích důrazně opakovat pravidla bezpečnosti.

„Nejnebezpečnější je, když se do skupiny dostanou dvě motorky, jedna z levé strany a druhá z pravé strany. Bohužel i sám osobně jsem to letos na závodech viděl. Závodník pak neví, jestli má jet doprava nebo doleva. Pak jsou z toho takovéhle problémy.“

A Tomáš Konečný našel ještě jednu příčinu, která by se dala omezit. Hodně řidičů není na specifický pohyb v pelotonu dost dobrých.

„Jsou to lidi, kteří tam nepatří. Měli by určitě lépe zvážit, koho tam pustit a možná řidiče lépe proškolit, když předjíždí peloton nebo objíždí skupinu. Tohle se mi nelíbí a mělo by se to změnit,“ dodává Tomáš Konečný.

Tomáš Kohout, Vojtěch Bureš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme