První 'východoevropská' velká cena F1 slaví třicátiny. Hungaroring se stal nečekanou klasikou
V neděli se na Hungaroringu, který leží jen pár kilometru od Budapešti, pojede další Velká cena Maďarska. Letos je tomu přitom 30 let od chvíle, kdy nejrychlejší monoposty světa startovaly v zemi guláše či paprik vůbec poprvé v historii. Od roku 1986 navíc oblíbená destinace řady pilotů F1 nechyběla v kalendáři mistrovství světa ani jednou.
Když se v roce 1986 konala Grand Prix Maďarska premiérově, asi nikoho tehdy nenapadlo, že se Hungaroring jednou stane tradiční štací pro podniky F1.
Své místo v historii sportu si však Hungaroring vydobyl už při svém prvním ročníku, protože to tehdy byla první velká cena, která se uskutečnila v rámci tehdejšího sovětského bloku. Boss Formule 1 Bernie Ecclestone si tímto splnil sen, protože měl velký zájem o to, aby se F1 podívala i za železnou oponu.
Původně se sice uvažovalo o tom, že by se 'východoevropská' velká cena jela přímo ve Sovětském svazu, ale nakonec padla volba na místo v maďarském městečku Mogyórod.
Od svého vzniku se dráha, která je pro svůj specifický charakter známá jako 'Monako bez domů', změnila jen kosmeticky, takže i v roce 2016 se jedná o pomalou, úzkou trať, kde se předjíždí jen velmi obtížně.
Navzdory tomu však mají piloti Velkou cenu Maďarska rádi. „Hungaroring je místo, na které se vždy s oblibou vracím. Kromě toho se mi líbí i prostředí kolem okruhu, protože Budapešť je pěkné město a lidé jsou tu vždy příjemní,“ prohlásil před pár lety vítěz místního závodu z roku 2008 Heikki Kovalainen.
Ačkoliv profil maďarského okruhu nepůsobí zrovna spektakulárně, přesto se zde odehrála za uplynulých 30 let odehrála spousta zajímavých závodů, ale i méně veselých událostí.
Mezi nezapomenutelné momenty patří například ten z roku 1989, kdy Nigel Mansell přechytračil Ayrtona Sennu a získal slavné vítězství či závod z roku 2006, který v dešti ovládl Jenson Button a získal tak svůj premiérový triumf ve F1.
Hungaroring ovšem v minulosti nepřinášel pouze veselé momenty. V roce 1995 byl na maďarském závodišti sražen medical carem japonský jezdec Taki Inoue poté, co se chystal hasičákem uhasit svůj rozbitý monopost. Shodnou okolností se na tomto incidentu podíleli i Češi, kteří tehdy v Maďarsku zajištovali bezpečnost.
Ještě více nebezpečný moment pak přišel v roce 2009, kdy jezdce Ferrari Felipeho Massu zasáhla pružina, která pár sekund před tím odpadla z vozu Rubense Barrichella. Díl trefil Brazilce tak nešťastně, že pružila prorazila jezdcovu helmu. Výsledkem byla fraktura lebky a několikaměsíční léčba.
I na základě této události se nyní F1 snaží o zavedení tzv. uzavřených kokpitů, které by do budoucna měly těmto zraněním předejít. Zatímco část motoristické obce se zavedením této ochrany hlavy silně nesouhlasí, někteří s tím problém nemají.
Není divu, že jedním ze zastánců zlepšení bezpečnosti je i samotný Massa. „Ve většině případů nehod nová ochrana hlavy nepomůže, ale někdy – jako by tomu bylo třeba při mé nehodě v roce 2009 – ano, a to je důležité. Jestli je nějaká oblast, ve které můžeme zlepšit bezpečnost, tak jsem pro. Monoposty možná vypadají lépe bez prvků na ochranu hlavy, ale lidé si zvyknou,“ prohlásil současný jezdec týmu Williams.