První 'východoevropská' velká cena F1 slaví třicátiny. Hungaroring se stal nečekanou klasikou

V neděli se na Hungaroringu, který leží jen pár kilometru od Budapešti, pojede další Velká cena Maďarska. Letos je tomu přitom 30 let od chvíle, kdy nejrychlejší monoposty světa startovaly v zemi guláše či paprik vůbec poprvé v historii. Od roku 1986 navíc oblíbená destinace řady pilotů F1 nechyběla v kalendáři mistrovství světa ani jednou.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lewis Hamilton během tréninku na VC Maďarska 2016 | Zdroj: Reuters

Když se v roce 1986 konala Grand Prix Maďarska premiérově, asi nikoho tehdy nenapadlo, že se Hungaroring jednou stane tradiční štací pro podniky F1.

Své místo v historii sportu si však Hungaroring vydobyl už při svém prvním ročníku, protože to tehdy byla první velká cena, která se uskutečnila v rámci tehdejšího sovětského bloku. Boss Formule 1 Bernie Ecclestone si tímto splnil sen, protože měl velký zájem o to, aby se F1 podívala i za železnou oponu.

Původně se sice uvažovalo o tom, že by se 'východoevropská' velká cena jela přímo ve Sovětském svazu, ale nakonec padla volba na místo v maďarském městečku Mogyórod.

Od svého vzniku se dráha, která je pro svůj specifický charakter známá jako 'Monako bez domů', změnila jen kosmeticky, takže i v roce 2016 se jedná o pomalou, úzkou trať, kde se předjíždí jen velmi obtížně.

Navzdory tomu však mají piloti Velkou cenu Maďarska rádi. „Hungaroring je místo, na které se vždy s oblibou vracím. Kromě toho se mi líbí i prostředí kolem okruhu, protože Budapešť je pěkné město a lidé jsou tu vždy příjemní,“ prohlásil před pár lety vítěz místního závodu z roku 2008 Heikki Kovalainen.

Ačkoliv profil maďarského okruhu nepůsobí zrovna spektakulárně, přesto se zde odehrála za uplynulých 30 let odehrála spousta zajímavých závodů, ale i méně veselých událostí.

Mezi nezapomenutelné momenty patří například ten z roku 1989, kdy Nigel Mansell přechytračil Ayrtona Sennu a získal slavné vítězství či závod z roku 2006, který v dešti ovládl Jenson Button a získal tak svůj premiérový triumf ve F1.

Hungaroring ovšem v minulosti nepřinášel pouze veselé momenty. V roce 1995 byl na maďarském závodišti sražen medical carem japonský jezdec Taki Inoue poté, co se chystal hasičákem uhasit svůj rozbitý monopost. Shodnou okolností se na tomto incidentu podíleli i Češi, kteří tehdy v Maďarsku zajištovali bezpečnost.

Ještě více nebezpečný moment pak přišel v roce 2009, kdy jezdce Ferrari Felipeho Massu zasáhla pružina, která pár sekund před tím odpadla z vozu Rubense Barrichella. Díl trefil Brazilce tak nešťastně, že pružila prorazila jezdcovu helmu. Výsledkem byla fraktura lebky a několikaměsíční léčba.

I na základě této události se nyní F1 snaží o zavedení tzv. uzavřených kokpitů, které by do budoucna měly těmto zraněním předejít. Zatímco část motoristické obce se zavedením této ochrany hlavy silně nesouhlasí, někteří s tím problém nemají.

Není divu, že jedním ze zastánců zlepšení bezpečnosti je i samotný Massa. „Ve většině případů nehod nová ochrana hlavy nepomůže, ale někdy – jako by tomu bylo třeba při mé nehodě v roce 2009 – ano, a to je důležité. Jestli je nějaká oblast, ve které můžeme zlepšit bezpečnost, tak jsem pro. Monoposty možná vypadají lépe bez prvků na ochranu hlavy, ale lidé si zvyknou,“ prohlásil současný jezdec týmu Williams.

Jakub Knoll Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme