Současní piloti začínají závodit moc brzy, myslí si bývalí jezdci před startem Barum rally

Automobilová Barum rally slaví dvaačtyřicáté narozeniny. Na slavnostním startu se v 17 hodin objeví řada hvězd v čele s Janem Kopeckým, Juho Hänninenem nebo Romanem Krestou. Nebudou chybět ani zástupci starší generace. Legendární vůz Audi Sport Quattro S1 předvedou Leo Pavlík a Karel Jirátko.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bývalí automobiloví závodníci Leo Pavlík (vlevo) a Karel Jirátko

Bývalí automobiloví závodníci Leo Pavlík (vlevo) a Karel Jirátko | Foto: Pavel Petr | Zdroj: Český rozhlas

Dlouhých třiadvacet let posádka, která v minulosti proslavila především Slušovice, jen vzpomínala na závodní minulost, ale při Barum rally se na trať vrátí. V době, kdy se automobilový sport mílovými kroky pusunul vpřed. To samo o sobě přináší vyšší nároky na bezpečnost, ale ani ty nezabrání tragickým událostem na trati rychlostních zkoušek.

"Máme auta, která dosahují rychlosti přes 200 kilometrů v hodině, k tomu rychlé rychlostní zkoušky a k tomu piloty, kteří se za volant takto rychlých aut dostali velmi brzy. To se pak může stát něco, čemu nemůže vůbec nikdo zabránit. I normální život přináší tragédie, občas spadne letadlo, občas se potopí trajekt a taky to nikdo nezastaví," říká Karel Jirátko.

Na Rally Bohemia zahynul navigátor Bohuslav Ceplecha, který se stal se druhou obětí letošních automobilových soutěží v českém mistrovství.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ve Zlíně začne v podvečer 42. ročník Barum rally

"Neznám jiného člověka, na kterého by člověk vzpomínal s takovou láskou jako zrovna na Bohouše," dodává Jirátko.

Od roku 2002 už se ze soutěží v České republice nevrátilo domů dvanáct jezdců nebo navigátorů. Přímo se proto nabízí porovnání s dobou před dvaceti nebo třiceti lety.

"Systém výchovy jezdců měl svůj význam. Když se tehdy někdo dostal do rychlého auta a jezdil federální mistrovství, musel už mít něco za sebou," domnívá se Karel Jirátko.

"Několikanásobné opakování rychlostních zkoušek je vlastně zdrojem problémů, protože piloti se dostávají do fáze, kdy jedou závody na okruhu mezi stromy. Za nás se jelo třicet nebo čtyřicet rychlostních zkoušek a každá byla jiná, nemohli jsme jet na sto procent, ale jeli jsme na 99. A druhá věc je, jestli není vývoj řidičů moc rychlý," zamýšlí se nad dalším problémem bezpečnosti automobilových soutěží Leo Pavlík.

Alena Benešová, Pavel Petr Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme