Vítězství na GP Brna = titul mistra světa, platí posledních pět let

Kdo dnes vyhraje v Brně závod královské kubatury silničních motocyklů, může se těšit, jak si na konci sezóny dojde pro titul mistra světa. Z matematického hlediska je to v podstatě hotová věc. Stačí srovnat výsledkové listiny, ze kterých je patrné, že v posledních pěti letech se vítěz brněnské Grand Prix nakonec stal světovým šampiónem.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Velká cena České republiky, závod mistrovství světa silničních motocyklů, 24. srpna v Brně. Český jezdec třídy Moto3 Jakub Kornfeil ve volném tréninku.

Velká cena České republiky, závod mistrovství světa silničních motocyklů, 24. srpna v Brně. Český jezdec třídy Moto3 Jakub Kornfeil ve volném tréninku. | Zdroj: ČTK

Ale i pohled do dávnější historie nabízí zajímavé srovnání - od roku 2001 se jen třikrát stalo, že brněnský vítěz královské kubatury nedosáhl na prestižní titul. Největší měrou se o to zasloužil samozřejmě Valentino Rossi, který si během té doby připsal pět prvenství, i když nejraději vzpomíná na to první.

„Ano, je to skvělá vzpomínka na rok 1996, první pole position a první vítězství. Zajel jsem tu spoustu bezvadných závodů, jet v Brně je velmi příjemné. V sedmadevadesátém jsem tu vyhrál svou první titul.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Masarykův okruh mají závodníci Mistrovství světa silničních motocyklů v oblibě

Jak je možné, že brněnským vítězům v posledních pěti letech patří i titul mistra světa?

„Částečně to bude určitě náhoda, nemyslím, že by to bylo pravidlo, kdo tu vyhraje, bude mistrem světa a pak měl leháro,“ snaží se statistiku usměrňovat do reality český zástupce v MotoGP Karel Abraham, ale zároveň je přesvědčen, že aby jezdec mohl v Brně vyhrát, musí umět dobře ovládat dobrou motorku.

„Jezdec musí být pochopitelně hodně dobrý, aby tady vyhrál, ale velice dobrá a dobře nastavená musí být i motorka, protože tady je hodně stoupání a rovinek. Tam ta motorka musí stíhat – nebo spíš být i napřed.“

Ostatně to dokládá i fakt, že dvakrát za těch pět let vyhrál Australan Stoner, dvakrát Ital Rossi a jednou Španěl Lorenzo, prostě mistři svého řemesla. Možná je pro ně vítězství v Brně i prestižní záležitostí. Vždyť je všeobecně známo, že brněnský okruh, tak, jak byl před 25 lety postaven, patří k nejnáročnějším v seriálu. Trať je široká a těžko se hledá ideální stopa. Ale právě proto jej špičkoví jezdci mají rádi, myslí si ředitelka automotodromu Ivana Ulmanová.

Karel Abraham při Grand Prix České republiky v Brně | Foto: ČTK

„Okruh je v lesích a vyhovuje jim i Brno, které není obrovským městem, opravdu sem jezdí rádi. Když se v paddocku zeptáte, která Grand Prix je pro ně nejpříjemnější, všichni jmenují Brno, což mě hrozně těší.“

Vekou roli samozřejmě hraje i termín. V Brně se jede už dvanáctý z osmnácti dílů šampionátu, takže motorky už jsou takzvaně vychytané a je na jezdcích, aby ukázali, co v nich je.

Zároveň už se trochu rýsuje pořadí podle nasbíraných bodů. Letos je situace poněkud zvláštní, protože o minulém víkendu v Indianapolis se zranili hned tři jezdci, kteří tak v Brně nepojedou. Což nejvíce mrzí u Caseyho Stonera, průběžně třetího, který mohl ještě ohrozit vedoucí španělskou dvojici.

Rozdíl mezi Lorenzem s Yamahou a druhým Pedrosou s Hondou je 18 bodů. Z hlediska statistiky by měl vyhrát Jorge Lorenzo, aby v prvenstvích dohnal Stonera a Rossiho, ale skutečnost může být úplně jiná. Závod MotoGP začíná na Masarykově okruhu ve 14 hodin.

Eva Kézrová, Tereza Jelínková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme