Čeští bobisté si i s druhořadým materiálem věří na boje o elitní světovou desítku
Čeští bobisté se v předolympijské sezoně postarali o historický úspěch ve Světovém poháru, ale i přesto se stále potýkají s nedostatkem kvalitního materiálu. A tak je v závodech často vidět, že německé a švýcarské posádky nejedou tak čistě jako ta česká, ale stejně jsou vyspělé týmy o dost rychlejší.
„Je pravda, že některé závody vypadají přesně tak, že německé posádky jezdí od mantinelu k mantinelu a stejně nás porazí, ale nechci, aby to vypadalo, že se stále vymlouváme na peníze a na materiál.“
„I když je to do značné míry tak. Skutečně kvalitní čtyřbob stojí náš roční rozpočet a my jsme schopni pokrýt náklady jen na závodní činnost. Takže když to řeknu trochu pejorativně, tak můžeme nakupovat boby jen v second handu,“ poukazuje na problémy tohoto sportu aktivní závodník, ale i funkcionář Martin Bohman.
Nejenže mají elitní světové týmy na výběr třeba z deseti bobů, ale dokonce jim pomáhá i věda a světoznámé automobilky.
„Co mám informace, tak Angličané navázali při výrobě bobů spolupráci s McLarenem, Italové tradičně spolupracují s Ferrari, Němci a Američané s BMW a my se zkrátka ke spolupráci s takovým velkým koncernem, který by nám mohl pomoci, nemůžeme dostat. Je to takový začarovaný kruh," mluví o problémech s dostupností kvalitního materiálu Martin Bohman.
Přestože český tým nemá nože ani boby srovnatelné s elitou, dokáže se pohybovat kolem desátého místa ve Světovém poháru, a loni dojel v německém Altenbergu čtyřbob dokonce pátý. Ani to ale více peněz na přípravu českým bobistům nepřineslo.
„Byť tahle sezona pro nás byla velmi úspěšná, dosáhli jsme pěti vítězství v Americkém poháru a pátého místa ve Světovém poháru v Altenbergu, což je historicky nejlepší výsledek českého čtyřbobu, tak jsme od ministerstva školství dostali na olympijskou sezonu asi o 600 tisíc méně, což je zhruba pětina našeho ročního rozpočtu,“ pokračuje Martin Bohman.
Pilot se snaží přibrat
Velmi důležité budou pro český bobový sport olympijské hry v Soči, a proto se v těchto dnech připravuje A-tým s pilotem Janem Vrbou na olympijské dráze v Rusku. A právě nejdůležitější člen posádky má trochu netypické problémy s váhou.
„Reglementem mezinárodní federace je stanovena minimální váha bobu a maximální váha bobu s posádkou. To vychází zhruba na 100 kg na člověka a právě proto, že rekrutujeme hlavně atlety, tak tam jsou problémy s váhou. Specialistou na to je Honza Vrba, který se asi sedm let snaží přibrat a dohromady přibral asi 5 kg, což teda moc není,“ dodává s úsměvem další bývalý atlet Martin Bohman.